Pagina's

Luiemensengadget: chocoladesmelter van Babycakes


Ik blijf het maar zeggen geloof ik: zelf bakken is leuk! Zonder bakmix, zonder cupcakemaker (daar zie ik dus echt het nut niet van in) en andere dingen die puur zijn gemaakt het makkelijk te maken. Tijdens het bakken gebruik ik alleen de apparaten die écht nodig zijn: de weegschaal, de mixer (als het moet) en de oven. Of nou ja... gebruikte.

Er is één techniek die ik gewoon niet onder de knie kan krijgen: au bain-marie chocolade smelten. We hebben geen kommetje dat goed in de pan past, waardoor er altijd drupjes water bij de chocolade terechtkomen. Soms doe ik de chocolade meteen in een pannetje, maar dat gaat ook niet altijd goed... met als gevolg dat mama's mooie pannen aangekoekt raken met chocolade. Toen ze deze chocoladesmelter van Inventum, uit de lijn Babycakes (Yep, de lijn van de cupcakemaker) tegenkwam op de Kreadoe, moest ze hem wel meenemen. Ik kreeg hem voor Sinterklaas en inmiddels heb ik hem al een aantal keer gebruikt, ook voor het smelten van boter. Tijd voor een review!

Deze chocoladesmelter is schattig en klein, dus kun je hem vast nog wel ergens in je overvolle keukenkastjes wegstoppen. Dat is dus wel meteen een nadeel: het bakje wat erin zit, is niet zo groot. Maar twee repen chocola passen er wel in, zeker als je niet alles in één keer erin gooit. Anders kun je altijd nog een extra bakje aanschaffen, zodat je geen gedoe hebt met overgieten. Een ander klein nadeel kun je al op de foto zien: de opdruk is al helemaal uitgeveegd en zal binnenkort helemaal vervagen. Niet dat er echt iets boeiends op staat, maar toch zonde!

Het apparaatje werkt supersimpel. Je zet het aan, wacht even tot het opgewarmd is (of gewoon niet) en doet de chocola of boter erin. Er zijn twee standen maar ik zet hem altijd op de tweede, ook al gaat die nog niet heel snel. De truc is gewoon om niet alles in één keer in het bakje te stoppen. Gelukkig koekt de chocolade niet aan, dus je kunt tussendoor even iets anders doen. Na afloop haal je het bakje eruit, gooi je de chocolade in de kom en spoel je het bakje om. Het kan gewoon niet mislukken (tenzij je de chocolade er na het smelten nog uren in laat zitten dan), ideaal!

Ja, ik ben helemaal fan van dit apparaatje! Hij heeft zeker gewonnen  Mijn moeder heeft hem dus gekocht op de Kreadoe, een grote creatieve beurs die elk jaar in de Jaarbeurs Utrecht plaatsvindt. Ik was eerst bang dat hij nergens te koop zou zijn, maar gelukkig voor jullie heb ik hem gevonden op Deleukstetaartenshop.nl, een betrouwbare Nederlandse webshop op het gebied van bakken. Hij kost €19,95, een redelijke prijs als je vaak lekkere dingen bakt.