Pagina's

Recept: layered cake met chocoladeganache


Ik hoor jullie al denken: alweer een recept op Lisa Loves? Ja, ik zit de laatste tijd helemaal in de 'baksferen' en maak dan ook het liefst elke week iets lekkers. Omdat het vakantie was besloot ik eens iets moeilijkers te maken, en dat werd dus een taart! Het is eigenlijk een verjaardagstaart, maar taart kan altijd! Omdat ik deze keer echt geconcentreerd bezig was, heb ik geen foto's van het proces gemaakt. Jammer, maar ik hoop dat jullie het recept zonder foto's ook leuk vinden!

Ik heb deze taart gemaakt naar aanleiding van dit recept van Smitten Kitchen. Het recept was best ingewikkeld en er zaten dingen in die je niet zo in een Nederlandse supermarkt kunt kopen. Daarom heb ik een andere taart van die blog gebruikt, en een andere ganache. Daarnaast heb ik deze tips voor layered cakes van Smitten Kitchen gebruikt. Speciaal voor jullie heb ik de ingrediënten omgerekend naar Nederlandse maten en geef ik wat tips met dingetjes waar je op moet letten.

Nee, dit is géén reclame voor Albert Heijn

Wat heb je nodig?

Voor de cake (2 normale lagen met 24 centimeter doorsnede):
  • 228 gram boter op roomtemperatuur
  • 256 gram suiker *
  • 4 grote eieren 
  • 384 gram zelfrijzend bakmeel
  • een snufje zout
  • 236 milliliter melk
  • een theelepel vanillearoma
Voor de ganache:
  • 340 gram pure chocolade in kleine stukjes (blokjes in tweeën is genoeg)
  • 246 milliliter (bakje is 250) slagroom, ongeklopt
  • 228 gram boter op kamertemperatuur
  • 140 gram suiker *
  • snufje zout
  • een halve theelepel vanillearoma

* ik heb kristalsuiker gebruikt voor de cake en basterdsuiker voor de ganache, maar het gewicht voor confectioners' sugar genomen. Ik weet niet wat voor suiker er gebruikt werd voor dit recept, maar ik denk confectioners' sugar. 2 cups kristalsuiker is 400 gram en dat leek me een beetje te veel van het goede... het is in elk geval helemaal goed gegaan!

Hoe maak je het?
Verwarm de oven voor op 177/180 graden
Haal de boter uit de koelkast (zowel voor de ganache als voor de cake) en snijd het in kleine blokjes, zodat het goed op kamertemperatuur kan komen. 

De cake
Deze cake heet de 4-3-2-1 cake (4 eieren, 3 cups bakmeel, 2 cups suiker, 1 cup melk) en het is een best bekend recept. Hij was heel zwaar maar wel heel lekker, en goed stevig. Ik had alleen het beslag niet helemaal goed verdeeld, waardoor de tweede gebakken laag veel dikker werd. Toen ik er een stokje in prikte kwam er niets uit, maar hij was toch nog helemaal beslagachtig aan de onderkant. Ik moest dus een laag opnieuw maken en had hem voor de zekerheid nog twee minuutjes met alleen onderwarmte gebakken, zodat hij goed gaar zou worden maar niet zou verbranden aan de bovenkant.


  1. Mix de boter tot een luchtig geheel.
  2. Voeg de suiker toe en mix noog 6-8 minuten (ik vond het na 4 wel genoeg...)
  3. Voeg de eieren één voor één toe en blijf tussendoor mixen tot het ei goed in het beslag is opgenomen.
  4. Voeg om de beurt zelfrijzend bakmeel en melk bij het beslag. Zorg dat je begint en eindigt met het meel.
  5. Doe het zout en het vanillearoma bij het mengsel en blijf nog een tijdje mixen.
  6. Verdeel het mengsel gelijk over de twee vormen. Als je maar één vorm hebt, laat je de andere helft in de kom zitten en dek je die af met folie.
  7. Laat de vorm een paar keer van ongeveer 8-10 centimeter hoogte op het aanrecht vallen, zodat het beslag zich beter over de vorm verdeelt en de luchtbelletjes verdwijnen. 
  8. Bak de cake(s) 25 to 30 minuten. Laat ze minstens10 minuten in de vorm afkoelen voor je ze eruit haalt en laat ze verder afkoelen op een rooster
Je kunt met dit recept ook ongeveer 24 cupcakes maken. Die moeten iets korter in de oven: ongeveer 15 minuten. Die kun je natuurlijk ook versieren met ganache!


De ganache
Dit recept maakt véél te veel ganache, ik had er nog minstens 12 cupcakes mee kunnen decoreren. Ik vroeg  in een whatsappgesprek of er nog iemand was die ganache wilde, omdat ik het zo zonde vond om weg te gooien. Maar helaas... ik had met de mensen uit het gesprek nog hele discussies over ganache maar het is echt heerlijk. Dat vonden Vera en Stacey ook, en nu willen ze het zelf maken. Dus als jullie dit lezen: hoi! Je kunt dus gerust wat minder maken, dit is voor echte chocolademonsters! Waarschuwing: de ganache gaat overal zitten tijdens het bestrijken. Op het rooster, op de grond, op je schort... 

  1. Snij de chocolade in stukjes. De beste manier om dat te doen is door de chocolade eerst in blokjes te breken en dan een gewoon mes in het midden te steken, zodat het blokje in tweeën en wat kleine schilfers breekt. Op die manier kun je het ook in blokjes breken als ze niet los willen.
  2. Stop de chocoladeblokken in een hittebestendige kom of gewoon in een pan.
  3. Maak de slagroom warm in een pannetje, zodat het net niet gaat koken maar er wel bubbeltjes aan de zijkant vormen.
  4. Gooi de hete room over de chocolade, laat het 30-60 seconden rusten en roer het dan met een houten lepel goed door, tot alle chocola gesmolten is.
  5. Laat het 1-2 uur staan tot het koel is, of een half uurtje in de koelkast. Roer het dan elke 10 minuutjes even door.
  6. Mix de boter in ongeveer 15 seconden tot een glad geheel in een aparte kom.
  7. Voeg daar suiker, zout en aroma aan toe en mix nog ongeveer 2 minuten tot het een zacht en glad mengsel is. Schraap ondertussen al het vastzittende van de randen en spatels. 
  8. Voeg het chocoladeroommengsel toe aan de kom en mix het op gemiddelde snelheid. Ga dan nog een minuutje op hoge snelheid door. 
Als je het niet meteen gebruikt, kun je de ganache één dag afgedekt in de koelkast bewaren. Dan moet je het voor gebruik weer even mixen.

De finishing touch

  1. Leg de onderste cakelaag (de dikste, anders stort de cake in!) op iets waar het op kan blijven liggen, zoals de onderkant van de taartvorm, een bord of een op maat gesneden stuk karton. Als de cake te bol is geworden kun je er voorzichtig wat vanaf snijden.
  2. Strijk er een royale laag ganache overheen met een mes. 
  3. Leg de bovenste laag er voorzichtig bovenop. 
  4. Bestrijk de bovenkant weer met een lekker dikke laag ganache, en de zijkanten ook. Strijk het zo glad mogelijk (dit zal nooit helemaal lukken)
  5. Versier de taart naar wens met sprinkels, figuurtjes en andere lekkere dingen! 
  6. Stuur een foto naar @lisaxloves of lisaxloves@live.nl met hoe je hem versierd hebt, dat zou ik heel leuk vinden!
  7. Eet smakelijk! Neem trouwens niet een te groot stuk, want hij is machtig, haha. 

Ik heb er wel de hele middag voor in de keuken gestaan (deels omdat ik een laag opnieuw moest bakken natuurlijk) maar dat was het wel waard! Mijn taartbak-skills zijn hierdoor zeker verbeterd en de taart was heerlijk.