Pagina's

Stuff Dutch People Like

Je herkent het vast wel. Als je in het buitenland bent, kan je maar niet wennen aan de gewoontes in het land. In Polen bijvoorbeeld hadden ze geen standaard voor de douchekop. Niemand uit mijn klas snapte daar het nut van: de douchekop vasthouden is toch hartstikke onhandig? Toen ik een Pools meisje in huis had, lag de douchekop elke keer op de kraan. Wij vinden het misschien hartstikke irritant om die douchekop vast te moeten houden, maar in Polen is dat hartstikke gewoon.

Misschien denk je wel dat wij, op hagelslag en drie zoenen na, helemaal niet zulke rare gewoontes hebben. Nederlanders zijn toch best normaal? Ik vind het altijd grappig om zulke dingen uit te zoeken, en op een dag stuitte ik op de blog Stuff Dutch People Like. Deze blog wordt gerund door een Canadese vrouw die in Nederland woont. Dat de artikelen niet door een Nederlander geschreven zijn, maakt het nog veel grappiger.

Dat we hagelslag op brood doen, alles 'gezellig' noemen en de raarste stunts uitvoeren op de fiets, wisten we natuurlijk al. Maar van een aantal gebruiken wist ik niet eens dat we ze hadden, laat staan dat ik ze speciaal vond. De verjaardagskalender in de WC bijvoorbeeld, en dat we voor elke afspraak onze agenda erbij halen. Maar de grappigste artikelen gaan over Nederlandse gebruiken die ik stiekem zelf ook een beetje belachelijk vind, zoals al het oranje en het feit dat half Nederland in juli massaal naar de Cote d'Azur trekt met hun caravans vol onnodige dingen.

En zo vind je op de blog 50 artikelen over Nederlanders. De artikelen zijn grappig en vaak ook wel een beetje spottend, maar dat maakt het juist leuk. Ik hem me er in elk geval even op vermaakt en door deze site ben ik ook weer wat wijzer geworden over ons land!

Wat vind jij het grappigste/meest domme/meest vreemde gebruik in Nederland?