Pagina's

Mijn taart voor CKV



Voor CKV (culturele kunstzinnige vorming) moeten wij niet alleen verslagen schrijven, maar ook opdrachten doen. Die moeten in orde zijn, want anders krijg je geen vinkje en mag je geen examen doen. Ik ben totaal niet creatief als het om kunst gaat, en ik vind het lastig om voor zulke opdrachten een goed concept te verzinnen. Ik was in de derde dan ook heel blij toen mijn laatste les tekenen/handvaardigheid afgelopen was. Gelukkig hadden we deze periode een hele vrije opdrachten en wist ik meteen wat ik wilde maken: een taart!

Voor deze opdracht moest je een cultural icon uit zijn context halen. Je moest dus iets doen wat totaal niet bij je icoon paste. Alle soorten kunst waren toegestaan: tekeningen, foto’s, Photoshop, filmpjes, muziek… of taart! Mijn icoon was Jamie Oliver. Met zijn Feed me Better-project probeert hij Britse schoolkantines gezonder te maken. Dus maakte ik een ongezonde schoolkantine die wel iets weg heeft van McDonald’s van fondant, op de meest vette en zoete taart die je je maar kunt voorstellen.

En toen kwam het lastigste gedeelte: de taart bekleden met fondant! Omdat ik zeker wist dat het me niet ging lukken de hele taart in een keer te bekleden, heb ik de onderste helft maar meteen zwartgrijs gemaakt. Er zaten een paar kleine bobbeltjes en gaatjes in, maar verder vind ik het voor een eerste keer heel goed gelukt! Ook de details gingen prima. Ik heb Jamie alleen geen gezicht gegeven, want daar zou het toch alleen maar lelijk van worden.


En dit is het eindresultaat! Na de presentatie mochten mijn klasgenoten en de lerares de taart opeten en ik kan wel zeggen dat mijn project geslaagd is! Jamie’s gezonde imago was goed uit de context gehaald. De taart was heel vet, heel zoet en heel misselijkmakend. Ik had hem in 25 stukjes gesneden en de meesten kregen hun stukje niet op. Normaal is het natuurlijk niet leuk om te horen dat je taart niet lekker is, maar voor deze ene keer was het niet erg. Tijdens het maken wist ik namelijk al dat het nooit écht lekker kon zijn, haha.

Dit is denk ik wel één van de leukste opdrachten die ik ooit gedaan heb voor school! En voor dit vak natuurlijk: eindelijk eens niet verven of knutselen, maar lekker doen wat ik zelf leuk vind. Wat is de leukste opdracht die jij ooit voor school hebt gedaan? 

8 opmerkingen: