Pagina's

How to survive the testweek?

Ik ben voor sommigen wel een beetje laat hiermee, maar voor de mensen die in het noorden of zuiden van het land wonen gaat het aankomende maand nog niet beginnen: de toetsweek!
P1090608
Ik heb volgende week ook toetsweek. Ik zie er best wel tegenop, maar het is niet heel moeilijk en alleen als ik overal een 1 voor haal ga ik niet over. Ik maak me dus niet zoveel zorgen!

1. Ruim je kamer op! Dit is voor mij echt de gouden tip geweest. Stop alles wat je niet nodig gaat hebben weg, stop alles wat je gaat afleiden heeel ver weg en leg alles wat je nodig gaat hebben binnen handbereik. Maar zorg wel dat er genoeg ruimte op je bureau is! Ruim goed op, en maak je bed op. Dat helpt ook heel erg, je kamer ziet er al een stuk minder rommelig uit.

2. Zoals ik al zei bij 1, leg alles wat je wel nodig gaat hebben binnen handbereik. Dat is voor mij dus een glas water, Strepsils en zakdoekjes, want ik heb heel erg last van een verstopte neus en keelpijn. Maar ook een rekenmachine, geodriehoek, (werkende!) pen, papier en een klokje. Zorg dat je de werkbladen die je moet leren al van tevoren gepakt hebt (of geprint, als je een ELO hebt zoals ik). Dat scheelt heel veel gedoe.

3. Stop je laptop/mobiel ver weg, of geef hem aan je ouders als je van te voren al weet dat je erop gaat. Ik leg mijn mobiel niet weg, want ik gebruik hem als klok en ik word nooit gesmst. Maar als je een sms/social media freak bent, LEG ALLES WEG!

4. Zorg voor frisse lucht. Als mijn kamer muf is kan ik er echt niet in leren, dus ik zet het raam open. Als er veel lawaai is buiten of het is koud, doe dan je raam open als je even pauze neemt. Het kan ook helpen om gewoon even naar buiten te gaan om een luchtje te scheppen.

5. Nu je ‘werkplekje’ klaar is, ga je een planning maken. Bedenk welke vakken je als eerste hebt, voor welke vakken je veel moet leren en voor welke vakken een goed cijfer het belangrijkst is. Maak aan de hand daarvan een planning. Ik kan niet zeggen hoe je het moet doen, dat kan je het best zelf bepalen. Maar het helpt heel erg, zodat je niet onder het ene vak alvast gaat piekeren wat je allemaal nog moet doen.

6. Een tip die je overal hoort: tien keer een kwartier leren is veeel effectiever dan 6 uur achter elkaar blokken. Neem dus pauzes, en beloon jezelf. Dat klinkt heel stom, maar dan heb je wel wat om naar uit te kijken. Ik kan nu niet echt een voorbeeld bedenken, ik ga dan meestal 5 bloglovin’ posts lezen of zo.

7. Alleen lezen is niet echt effectief. Lees de belangrijke dingen hardop, schrijf de belangrijke termen op een blaadje en schrijf (met het boek dicht) de betekenissen erachter, leg wiskunde uit aan je vader (in plaats van andersom)… Dit helpt echt veel meer dan alleen naar je boek staren!

8. Vraag om hulp als je iets niet snapt. Dit is ook een goede tip voor mij, want ik denk meestal “ach mijn ouders zijn al met hun eigen dingen bezig.” Dat is niet zo slim natuurlijk! Als je ouders niet thuis zijn, moet je punt drie maar even negeren en toch even op msn gaan of een klasgenoot bellen. Dat is beter dan een 3 halen, en de klasgenoot leert ook weer omdat hij/zij het uitlegt:P.

9. Als je het even niet meer ziet zitten, pak dan wat drinken (en wat lekkers) en ga even ontspannen. En bedenk: hierna ben ik KLAAR. KLAAR! KLAAAAAAR! Boeken inleveren, rapport ophalen, niks doen en KLAAAAAAR! Haha, ik ben een beetje overenthousiast maar ik denk dat jullie het wel begrijpen.

10. En als laatste: veel succes! Meer kan ik niet voor je doen. Deze tips zijn suggesties en een opfrissertje (je hebt vast alle tips wel eens gehoord). Dus ik zeg niet dat je het zo moet doen! Maar ik wens je wel veel succes:P.

Nog 1 keer: VEEL SUCCES! En wens mij ook even geluk:P.

xxx Lisa