Pagina's

Vakantieverslag Berlijn

DSC_2015
Zoals jullie inmiddels wel weten ben ik afgelopen week vijf daagjes naar Berlijn geweest, en vandaag is het tijd voor een verslagje met foto’s ! Ik heb heel wat gedaan en gezien en in dit verslag lees je dus wat!

Maandag zaten we vooral in de auto. Het was een beetje een gedoe want we kregen andere kamers dan we geboekt hadden, die bleken namelijk helemaal niet te bestaan. Maar uiteindelijk kregen we toch nog ruime kamers met een extra slaapbankje. .
Nadat we ons hadden geïnstalleerd maakten we ons klaar om naar Potsdamer Platz te lopen. Dat duurde ongeveer twintig minuten en het was best wel koud dus terug gingen we met de metro. Het was een beetje kaal daar op het eerste gezicht en we konden niet zo snel een restaurant vinden, dus hebben we maar wat gegeten bij een soort snackbar. ‘s Avonds speelden mijn broertje en ik nog even de Sims of op de DS, net zoals op de andere avonden.

brandenburgertor
Brandenburger Tor en heel veel mensen. Dit was de enige plek waar het druk was!

Dinsdagochtend had ik een shirtje, blouse, vest én jas aangetrokken, maar het was nog steeds een beetje koud. We hebben alles met de metro gedaan omdat het hotel dichtbij het metrostation was en het gewoon veel handiger is.Eerst gingen we naar Brandenburger Tor. Wel leuk, maar we gingen er echt gewoon heen omdat het op het lijstje met de tien hoogtepunten stond. . We wilden daarna naar de koepel in de Reichstag (parlementsgebouw) gaan maar het bleek dat je een week van tevoren kaarten moest reserveren, helaas!

DSC_2072
Het toppunt van toeristische trekpleisters: Checkpoint Charlie.

Dus gingen we maar naar Checkpoint Charlie, de plek waar je, voordat de muur er stond, kon oversteken van Oost naar West Duitsland. Nou als je naar een toeristische trekpleister wilt, moet je daar naartoe gaan! Je kon er op de foto met een paar (neppe) Amerikaanse soldaten met dat huisje en zandzakken erachter, en een McDonalds op de achtergrond. We gingen maar naar Haus am Checkpoint Charlie, het museum.. Daar vond je allemaal verhalen over de tijd van de muur, en ook van mensen die naar de andere kant zijn gevlucht op de raarste manieren. Heel indrukwekkend!

DSC_2089.NEF
Met de metro gingen we naar Kurfürstendamm, een lange (winkel)straat voor een late lunch. We hebben ook nog even door die straat gelopen en uiteindelijk kwamen we uit bij KaDeWe, het grootste warenhuis van Europa. Dat ding is echt heel groot, je kunt er alles kopen en van alles ook nog eens heel veel verschillende soorten. En niet alleen luxe merken, ook gewoon Maggi (al is dat wel heel duur daar). Je moet daar gewoon heen, al is het maar om even te kijken!

We gingen even naar het hotel omdat we heel moe waren, en ik was mijn wandelschoenen vergeten dus ik kreeg ook last van mijn voeten. Rond een uur of acht gingen we weer naar Potsdamer Platz om iets te eten. Die keer hebben we wat beter gezocht en kwamen we uit bij Maredo, een restaurant waar ze lekkere frietjes en nog veel lekkerdere steak hadden. We zijn ook nog even naar het Sony Center geweest omdat daar ‘s avonds allemaal lichtjes zijn.

Berlijn 2011
Woensdag gingen mijn broertje en vader naar het techniekmuseum, iets waar mijn moeder en ik niet zo’n zin in hadden. Shoppen dus! We gingen weer naar Kurfürstendamm, en daarna hebben we wat gegeten bij KaDeWe. Ook zijn we nog even naar Unter Der Linden geweest, een andere straat waar ook heel veel leuke winkels zouden zijn. Shoppen daar vond ik heel saai, we alleen maar naar Galeries Lafayette geweest, een duur Frans warenhuis.. Daar binnenin was het heel vreemd, er was een heel diep glazen ding naar beneden waar ik gewoon misselijk van werd. We zijn ergens water gaan drinken omdat we zo moe waren. Later heb ik ook nog een muffin gehaald bij Starbucks.

Daarna gingen we met de S-Bahn, een soort luxere metro, naar het park bij de dierentuin gegaan .Daar waren ook mijn vader en broertje weer. We gingen een wandeling maken terwijl ik heel moe was, maar het was toch wel lekker. Aan het eind van de dag bezochten we de Arkaden Mall op Potsdamer Platz. Ik was heel moe en ben alleen maar naar DM en een andere drogist geweest. ‘s Avonds heb ik even een voetenbadje genomen in het hotel en hebben we pizza gegeten op het Alexanderplatz.

joodsemonument
Donderdagochtend bleven mijn broertje en ik in het hotel om even uit te rusten en zijn mijn ouders naar het Olympiastadion gegaan. ‘s Middags gingen we eerst naar het communicatiemuseum. Wel een leuk museum maar niet heel bijzonder. Het gebouw was wel heel mooi! Na de lunch zijn we naar het Holocaust monument geweest. Dat is echt heel bijzonder, 2700 betonnen blokken, allemaal even breed en even lang verschillende hoogtes en netjes gerangschikt. Gewoon grijze blokken, oneindig veel. Het was aan de ene kant heel eng, ook omdat je vader en broertje je nog wel eens wilden laten schrikken. Daardoor moest ik soms wel lachen, niet erg respectvol…

Die middag heb ik nog een keer een muffin gegeten bij Starbucks en hebben we nog een stukje door de stad gewandeld. ‘s Avonds kwamen we weer uit bij een andere Maredo. De frietjes waren net iets minder lekker maar de biefstuk was weer heerlijk. De volgende dag zijn we gewoon meteen naar huis gegaan, voor ons gevoel was er niks meer waar we echt heen moesten.

Ik heb wel een leuke vakantie gehad, maar niet supergeweldig. Het weer was een beetje mwah en het voelde de hele tijd alsof alles stuiterde, net als toen ik een jetlag had in Amerika. Of dat door mijn slechte ontbijt of de metro komt weet ik niet… Berlijn was wel een leuke stad maar niet echt geweldig, door de oorlog is het ook niet heel sfeervol meer. Maar goed, een stad blijft altijd leuker dan een weekje Landal!