Pagina's

Birthday food part 1: cake balls

Afgelopen woensdag heb ik mijn verjaardag alvast gevierd samen met alle meiden uit de klas. Het was de bedoeling om te gaan picknicken maar helaas was het weer niet zo goed, dus is het meer een high tea geworden.  Samen met een vriendin die vorig jaar helaas is blijven zitten, heb ik dinsdag en woensdag alles voorbereid en wat lekkere dingetjes gemaakt en natuurlijk heb ik er ook foto’s van gemaakt! Omdat ik heel erg veel foto’s heb gemaakt komt vandaag het eerste deel over de cake balls online, en morgen deel twee over de rest.

Allereerst hebben we cake pops gemaakt. Dat was nog een heel gedoe want het moest tussendoor de hele tijd in de koelkast, en als je de chocola gesmolten had moest je het eerst een half uur laten staan, anders was het te vloeibaar. Uiteindelijk zijn ze wel heel lekker geworden! We hebben dit filmpje van Serena gebruikt maar we hadden in verhouding iets te weinig cake en iets teveel poedersuiker. Ach ja, voor een eerste keer waren ze heel goed gelukt!
P1180031
Geprakte cake, we hebben gewoon een cake van Albert Heijn gebruikt omdat het anders echt teveel werk werd.
118_PANA
Poedersuiker!
P1180041
Botercrème mixen. Eigenlijk had ik de sluitertijd veel korter moeten zetten, maar ik vind de foto zo ook wel wat hebben.
P1180052
cakejescollage
Nadat alles goed door elkaar was gekneed en een tijd in de koelkast had gestaan was het tijd om balletjes te draaien! Dit is niet zo makkelijk, misschien hadden we het nog wel een paar uur langer in de koelkast/vriezer moeten laten. Alles wat je niet gebruikt moet je in de koelkast laten, als het niet koud en hard is kun je er niet goed mee werken. Toen we de chocolade gingen smelten was het veel te zacht, dus de balletjes gingen weer een tijd terug. Na ongeveer drie kwartier zijn we begonnen. We hadden geen stokjes dus het was een beetje uitvogelen hoe je het beste kon dopen. Uiteindelijk zat er aan sommige balletjes iets teveel chocola waardoor ze niet meer goed van het bord afkwamen. Jammer, maar ze zagen er nog steeds lekker uit.
P1180068
En dit is het eindresultaat! Zoals je ziet zijn ze niet heel mooi geworden we hadden geen tijd meer om alle chocoladerandjes eraf te halen. Bij de roze cake balls hebben we een beetje rode kleurstof door de witte chocolade geroerd. De spikkels komen lekker saai van Albert Heijn. Vandaag kwam ik een hele leuke winkels tegen met allemaal benodigdheden om bijvoorbeeld cakejes te bakken, dus de volgende keer ga ik daar eens kijken! De eigenaresse maakt ze zelf ook heel vaak en vertelde me dat je als het er te veel zijn, je ze ook gewoon in de vriezer kunt bewaren en later kunt decoreren. Het waren er inderdaad wel erg veel en aan het eind hadden we er nog 30 over!

Je moet wel rekening houden dat je zeker een hele middag bezig bent. Tussendoor kun je natuurlijk wel andere dingen doen, maar de keuken is wel de hele dag een beetje een chaos en je moet zorgen dat er genoeg ruimte in je koelkast vrij is! Verder is het gewoon een beetje proberen, dat hebben wij ook gedaan. Ze zijn voor een eerste keer heel goed gelukt en we weten nu ook wat we de volgende keer beter kunnen doen!