Pagina's

Nikon D3100 of systeemcamera?

spiegelreflexNa een tijdje getwijfeld te hebben of ik wilde gaan sparen voor een nieuwe camera of iPod ben ik er nu vrij zeker van dat ik een nieuwe camera wil. Na wat research gedaan te hebben zit ik nu te twijfelen tussen twee (soorten) camera's: de Nikon D3100, een spiegelreflex, of een systeemcamera. Dat laatste is een soort kruising tussen een spiegelreflex en een compactcamera.

Als ik een spiegelreflex neem wordt het hoogstwaarschijnlijk de Nikon D3100. Nikon is niet het goedkoopste merk maar mijn moeder heeft er ook eentje en ik vind ze heel fijn in gebruik. Bovendien kan ik dan ook haar lenzen en afstandsbediening lenen. Van systeemcamera’s heb ik eigenlijk nul verstand. De Sony Nex-5 klinkt wel fijn maar Olympus en Panasonic hebben ook zulke camera’s. Qua prijs verschilt het niet zo veel, er zijn zelfs systeemcamera’s die duurder zijn dan de spiegelreflex.

Eigenlijk is er maar een punt waardoor ik heel erg twijfel, de grootte en dus ook de handzaamheid. het liefste wil ik de Nikon maar die is groot en lastiger om mee te nemen. Bij het andere type ligt het er nog aan wat voor lens erop zit, maar toch zijn ze een stuk kleiner. Daarom neem je ze ook sneller ergens mee naartoe. Natuurlijk heb ik mijn compact nog die ik makkelijk mee kan nemen, maar het effect is toch niet hetzelfde. En als ik mijn nieuwe camera altijd thuis laat heeft het ook niet zoveel nut.

Verder vind ik de spiegelreflex een stuk mooier. Een camera die eruit ziet als een compact met een toeter van eens lens erop ziet er naar mijn mening niet echt mooi uit. De Sony Nex (die ik maar even als voorbeeld gebruik voor deze vergelijking) heeft 14.2 megapixels en de Nikon ook. Eigenlijk vind ik dat te veel, het neemt alleen maar veel ruimte in op mijn computer en ik was niet van plan om levensgrote foto’s te gaan printen, maar goed. Ook hebben ze allebei een HD videofunctie, iets wat ik waarschijnlijk niet vaak zal gebruiken maar goed.

Ik verkies de Nikon dus eigenlijk boven de ander, maar door de handzaamheid begin ik toch weer een beetje te twijfelen.  Ik moet ze sowieso nog eens in de winkel bekijken en vergelijken voordat ik echt kan beslissen. Gelukkig heb ik nog even de tijd, want ik kan hem toch voorlopig nog niet betalen…


Welke zou jij kiezen?