Pagina's

Daar ging mijn slaapritme


Mijn slaapritme is nooit echt goed geweest. Sinds begin dit jaar sliep ik meestal iets na 00:00, werd ik iets voor zevenen wakker en een kwartier later ging ik mijn bed uit. In de weekenden en ik de vakantie sliep ik rond 1 uur en werd ik ergens tussen 10:00 en 11:00 wakker. Ik sliep veel te kort doordeweeks, en in het weekend werd ik gewoon niet wakker omdat ik zo verschrikkelijk moe was.

Toen begon de toetsweek. Ik moest of om 9:35, of om 11:10 op school zijn en voor sommige toetsen stond ik iets eerder op zodat ik ‘s ochtends nog kon leren. Daarna kwamen de examens en nog een paar toetsen, waardoor ik weer vroeg op moest staan. Het was allemaal zo onregelmatig dat ik er helemaal van in de war raakte. De afgelopen twee weken had ik zo ongeveer vakantie, maar mijn slaapritme is daar niet bepaald beter op geworden.

Nu ga ik rond 00:30 naar bed en slaap ik rond half 2, omdat ik toch niet moe ben. Eigenlijk moet ik dan gewoon naar bed, maar dat doe ik niet omdat ik de volgende dag toch geen verplichtingen heb. Hoe laat ik wakker wordt verschilt heel erg. Ik zet de wekker om 9:00, maar blijf dan nog een hele tijd liggen. Na mijn ontbijt ga ik nog even op bed liggen, omdat ik zo verschrikkelijk moe ben. ‘s Middags krijg ik dan weer energie en ‘s avonds kan ik niet meer slapen omdat ik veel te wakker ben.

Ook al ben ik echt een avondmens, dit vind ik toch wel een beetje overdreven. Als we op vakantie gaan verwachten mijn ouders ook gewoon dat ik om 12 uur wel lig te slapen en om 8:30 aangekleed aan de ontbijttafel zit. Tot nu toe is het me dus nog niet gelukt om een beetje in dat ritme te komen… . Waar ik mee moet beginnen is in elk geval mijn laptop een uur voordat ik ga slapen uitzetten. Mijn moeder roept elke dag weer dat ik mijn laptop eerder uit moet doen en eigenlijk heeft ze hartstikke gelijk.

Ik heb nu dus nog twee weken om ‘beter’ te gaan slapen… Mijn doel is om aan het einde van deze week voor half 1 in bed te liggen, en volgende week half 12. Mijn motivatie: anders ben ik zo moe dat het anders niet leuk is op vakantie. Ik zal me er misschien niet elke dag aan kunnen houden maar over het algemeen moet er wel iets aan te verbeteren zijn!

Van hoe laat tot hoe laat slaap jij ongeveer?