Pagina's

Florence and the Machine

Tumblr_lvmraitpww1r5ec28o1_500_large
Florence and the Machine, toen Fleur er een half jaar geleden iets over schreef vond ik het helemaal niets. Toch belandde haar muziek kort daarna tóch in mijn iTunes (ik download altijd meteen het hele album), omdat ik een liedje (Dog Days Are Over) toch wel leuk vond. En net toen ik op het punt stond om het album te verwijderen gebeurde er iets bijzonders: ik raakte verslaafd.

Florence + the Machine is inderdaad een band, maar de bandleden wisselen heel vaak en eigenlijk gaat het alleen om Florence Welch. Ze komt uit Londen en is in 1986 geboren. Florence and the Machine brak door in 2008 door op verschillende festivals te spelen. Later is hun muziek in verschillende reclamespotjes gebruikt en dus ook door Glee gecoverd. Inmiddels zijn er twee albums uit: Lungs (en de deluxe versie Between to Youngs) en Ceremonials. Ik weet nou niet welke ik beter vind, eigenlijk zijn ze allebei geweldig! Binnenkort gaat ze weer toeren maar het concert in Amsterdam was veel te snel uitverkocht.

Maar waarom ik het nou eerst zo vreselijk vond? Ik heb geen idee! De muziek sprak me gewoon totaal niet aan, ik werd er zelfs een beetje depressief van. Misschien komt het omdat ik daarvoor vooral top-40 luisterde, in de afgelopen paar maanden is mijn muzieksmaak heel erg verbeterd, al zeg ik het zelf. Nu word ik er hartstikke blij van! Zelfs van het liedje ‘My Boy Buids Coffins’ , dat over doodskisten gaat, maakt me vrolijk. Ik kan de stijl niet echt omschrijven, het is wel een beetje alternatief en het is wel iets ‘harder’ dan het gemiddelde top-40nummer maar zeker geen rock.


 
Florence (en de rest van de band ook) is live echt geweldig. De twee filmpjes in deze blogpost zijn complete concerten en ik zou er de hele dag door naar kunnen luisteren. Ook de demo’s en akoestische versies zijn heel mooi, nog beter dan de uiteindelijke nummers. Ik geef toe: het kan best zijn dat je de stem van Florence echt vreselijk vind. Maar dat is dan ook het enige, verder kan ik deze muziek echt aan iedereen aanraden!

Wat vind jij van Florence + the Machine?