Pagina's

Mijn haat-liefdeverhouding met Kerst

Over twee weken is het kerst. Kerstbomen, versiering, lekker eten, cadeautjes, kerstliedjes op de radio, nog meer versiering en heel veel reclame. Overal hoor ik mensen praten over kerstbomen en het versieren ervan. Alle tijdschriften gaan over een ‘gezellige Kerst’ en de reclames over ‘heerlijke kerstaanbiedingen’.  En ondertussen voel ik me heel eenzaam, want ik hou helemaal niet van Kerstmis.

Oké, dat is niet helemaal waar. Er zijn heus we dingen die ik leuk vind aan kerst. Zo is kerst het enige moment dat we met alle tweeëndertig familieleden bij elkaar zijn, zijn kerstkransjes echt mijn lievelingskoekjes en ben ik dol op (kerst)kaartjes krijgen. Maar die kerstbomen en andere versieringen in alle soorten, kleuren en maten (wie neemt er nou een witte boom met paarse ballen) hoeven voor mij niet. Bovendien heeft iedereen in mijn omgeving last van kerststress en worden er overal kerstliedjes gedraaid. En dan nog het ergste: dit feest doet me denken aan de tijd die veel te snel is gegaan en de koude winter die nu toch echt begonnen is…

Nu klink ik toch wel echt als een pessimist die het hele feest verpest, maar dit is de eerste keer dat ik vertel hoe ik er nou echt over denk. Elk jaar probeer ik de kerstsfeer zo veel mogelijk te ontwijken, door ver uit de buurt van de stad te blijven. De kerstdagen zelf zijn meestal niet zo erg en heel snel voorbij. Dit jaar ga ik op Eerste Kerstdag eten met mijn gezin en zit ik op Tweede Kerstdag om 9 uur in de trein om lekkere dingen te maken voor het kerstdiner met de familie. Als traditie krijg ik elk jaar op Kerstavond een boek, ook al vieren we eigenlijk Sinterklaas. En ik krijg er ook nog eens twee weken vakantie bij, en daar kijk ik echt heel erg naar uit! Eigenlijk is Kerst best een leuk feest, maar dat commerciële gedeelte mogen ze wat mij betreft wel afschaffen.

Wat vind jij van Kerst? En wat zijn je plannen dit jaar?