Pagina's

Ik ben een luie blogger

imagecreditposter6_FINAL2
Klik hier voor de grote versie
Ik ben een luie blogger. Niet alleen omdat ik zo onregelmatig post en niet omdat ik in vijf minuutjes snel een post in elkaar flants, maar ik zet nooit credit bij de foto's die ik van internet haal. Ik haal ze van Weheartit en Tumblr en daarop gaat de credit van Weheartit naar Tumblr naar Weheartit, en dan weer terug naar tumblr.com/dashboard. En daar schiet ik natuurlijk niks mee op, want dan kom ik op mijn eigen dashboard uit. Vervolgens ben ik te lui om een nieuwe foto te zoeken en komt deze foto zonder bron op mijn blog terecht.

Zonde! Het gebeurt steeds vaker dat ik een foto zie waar de echte bron niet bij staat en dat vind ik altijd erg jammer. Maar ik doe er zelf even hard aan mee. Toen kwam ik bovenstaand plaatje tegen op, jawel, Tumblr. Het is een initiatief van een groep bloggers en Pia Jane Bijkerk heeft de poster gemaakt. Dankzij dit plaatje heb ik nu besloten dat ik geen foto's meer zal posten zonder de originele bron erbij.

Dit is natuurlijk niet altijd even makkelijk. Vooral quotes zijn tien keer op een verschillende manier bewerkt en gebruikt en dat maakt het bijna onmogelijk om de originele bron te vinden. Flickr, waar het grootste deel van de foto's die op Tumblr staan vandaan komt, heeft bij elke foto de originele maker staan maar veel foto's zijn beschermd tegen kopiĆ«ren. Dat is natuurlijk begrijpelijk maar maakt het wel nog moeilijker om een originele foto te vinden. Ik zal dus waarschijnlijk meer foto's zelf moeten maken. 

Dit wordt dus veel uitvogelen en ik zal ook meer tijd aan mijn blogposts kwijt zijn maar zo voel ik me er wel beter bij, en het staat natuurlijk een stuk professioneler! Zoek jij altijd netjes de originele bron, zet je er (net als ik) maar niks onder of heb je een andere oplossing?