Pagina's

De studiekeuzetest


Ik heb geen idee wat ik ‘later’ wil worden of studeren. Alle bètastudies vallen al af omdat die niet bij mijn profiel passen. Dingen met veiligheid en luchtvaart zijn ook niet handig vanwege mijn slechte ogen. Economie vind ik een leuk vak maar ik hoef er later echt niets mee te doen. Werken met mensen is ook niets voor mij en geschiedenis vind ik niet boeiend genoeg. En het laatste wat ik wil doen is optreden. Oké, ik ben een beetje te kritisch Maar dan blijven er nog honderden studies en duizenden beroepen over.

Gelukkig hebben ze daar iets heel handigs op gevonden: de studiekeuzetest. Van school kregen we een site en een boekje. Op die site stonden vier verschillende testen: een studiekeuze-, een beroepskeuze-, en competentie- en een interessetest. Heel leuk en handig allemaal. Maar niet als ze allemaal wat anders zeggen. Natuurlijk is het niet helemaal verschillend, het ging wel maatschappelijke en taalkant op. Maar verder…


Volgens de studiekeuzetest ligt mijn grootste interesse bij taal, geschiedenis en cultuur. De hoogste studies zijn Keltische talen en informatiedienstverlening en -management met 44 procent. De studie zou pas echt goed bij je passen als het hoger dan 75 procent is. Bovendien zie ik niet wat ik met oud-Iers en Schots zou moeten. Ook heb ik geen idee wat ik met Ruslandkunde, Roemeens en Fins moet. Duits heb ik toch niet voor niets laten vallen... Taalwetenschappen, de vertaalacedemie en American Studies lijken me wel leuk, maar niet leuk genoeg om ook daadwerkelijk te gaan studeren.


Neem dan de beroepentest. Ik weet toch echt niet waarom er beroepen als vrijetijdswetenschapper bestaan. Verder zijn de beroepen wel erg administratief, een beetje saai. En bibliothecaris of museummedewerker? Nee bedankt! De competentietest is een beetje raar, alles zit heel erg dicht bij elkaar.  En weer die Keltische talen, haha. De interessetest is leuk maar het komt totaal niet overeen met de rest. Hier scoor ik juist weer heel hoog in de mediasector (93%). Dit vind ik samen met talen en organiseren wel het leukste denk ik!

Door deze testen weet ik wel waar ik maar beter niets mee kan doen: sport, geneeskunde, luchtvaart of kunst. Maar de conclusie is wel duidelijk: ik word hier niet veel wijzer van. Gelukkig heb ik nog twee jaar om te beslissen!

Weet jij al wat je wilt studeren, studeer je al of hou je je er helemaal niet mee bezig?