Pagina's

Gelezen: Schaduwliefde & The Help

Ik schrijf over een heleboel verschillende onderwerpen op mijn blog, maar over één ding schrijf ik het liefste: boeken. Aan de reacties te zien is boeken niet het favoriete onderwerp van mijn bezoekers. Toch wil ik er weer iets vaker over gaan schrijven, en daarom ga ik iets nieuws proberen. Vanaf nu ga ik per twee over drie boeken een artikel maken waarin ik mijn korte mening over die boeken geef. Dat betekent dat er ongeveer één keer per maand een artikel met een paar korte boekreviews online zal komen. En vandaag ga ik de boeken Schaduwliefde en The Help behandelen!

Schaduwliefde-Ruta Seperys
 (originele titel: Between Shades of Gray)
Het is 1941 en de vijftienjarige Line is toegelaten tot de kunstacademie. Ze maakt zich op voor haar eerste afspraakjes met jongens en alles wat de zomer nog meer te bieden heeft. Maar die ene nacht komt de Sovjetpolitie haar huis binnenvallen. Ze sturen haar vader naar de gevangenis en deporteren Lina samen met haar broertje en haar moeder naar Siberië.
De onbevreesde Lina vecht in het kamp voor haar leven en neemt zich voor haar familie en ontelbare lotgenoten te eren. Hiervoor wendt ze haar talent aan en ze legt de gruwelijke ervaringen vast in tekeningen en op schrift. Wanneer Lina besluit haar tekeningen uit het kamp de smokkelen, riskeert ze haar leven. Zal ze haar vader in de gevangenis kunnen bereiken?
Dit boek heeft mijn moeder voor me uitgekozen. Zelf had ik dit boek niet snel gepakt want de achterkant sprak me niet echt aan. Aan het begin van het boek moest ik ook heel erg wennen want ik had al anderhalf jaar geen jeugdboek in het Nederlands gelezen. Maar ik ben blij dat ik het toch gelezen heb want het was echt een prachtig boek! De personen in dit boek komen uit Litouwen en ik vond het heel interessant om wat te weten te komen over wat er gebeurde met de mensen uit Letland, Estland en Litouwen in de tweede wereldoorlog.  Schaduwliefde is een heftig boek waarin veel nare dingen die heel uitgebreid beschreven worden, soms kreeg ik er zelfs rillingen van! Maar de hoofdpersoon geeft de hoop niet op en dat maakte dit boek zo mooi! Dit is zeker een aanrader, vooral als je net zoals ik van boeken houdt over onderwerpen waar verder niet veel aandacht aan wordt besteed.


The Help - Kathryn Stockett
(Nederlandse titel: Een Keukenmeidenroman)
In het Mississippi van de jaren 60 wordt aan zwarte vrouwen wel de opvoeding van blanke kinderen toevertrouwd, maar niet het poetsen van het tafelzilver. Drie vrouwen zijn het allesbepalende racisme meer dan zat en besluiten dat de verschillen tussen hen minder belangrijk zijn dan de overeenkomsten.
Het is 1962 en de 23-jarige Eugenia, door iedereen Skeeter genoemd, besluit een carrière als schrijfster na te jagen. Naar een onderwerp hoeft ze niet ver te zoeken, als op een dag haar vriendin Hilly vertelt over haar missie in alle huizen van blanke gezinnen een apart toilet te installeren voor de zwarte hulp. Hoe meer Hilly gebrand is op deze vorm van segregatie, hoe meer Skeeter twijfelt aan de 'gewone' manier van doen. Ze begint de verhalen te verzamelen van zwarte vrouwen die als hulp in de huishouding werken.
De eerste die haar verhaal aan Skeeter durft te vertellen is Aibileen. Ze heeft als hulp al zeventien blanke kinderen opgevoed, maar als haar eigen zoon Treelore verongelukt op zijn werk, kijken de blanke bazen de andere kant uit. Aibileen haalt ook haar vriendin Minny over om Skeeter in vertrouwen te nemen. Minny is al vaker ontslagen dan ze kan tellen, omdat ze haar werkgevers altijd van repliek dient.
Het boek dat de drie vrouwen schrijven wordt een ontroerend relaas, met schokkende maar ook warme verhalen, met scherpte, humor en hoop. Hoop voor de zwarte gemeenschap, maar ook hoop voor Skeeter, Aibileen en Minny dat hun dromen niet zo onbereikbaar zijn als ze vreesden.
Ik denk dat ik wel twee maanden over dit boek gedaan heb. Ik kwam er heel moeilijk doorheen en ik las het op een e-reader, waardoor ik toch minder snel even een stukje ging lezen. Ook was het aan het begin heel erg wennen dat alle drie de vertelkanten in een ander soort Engels zijn geschreven. Toch vond ik ook dit boek heel erg mooi! Dit onderwerp wordt, in tegenstelling tot dat van het vorige boek, wel behandeld met geschiedenis maar dit boek laat wel andere kanten van het verhaal zien. Ik vond alle karakters heel leuk neergezet, zowel de hoofdpersonen als de vrouwen voor wie zij werken, en de schrijfster heeft er toch aardig wat humor in weten te stoppen. Eigenlijk heb ik er niet heel veel over te vertellen, tenzij ik allemaal dingen ga verklappen. Maar ik kan The Help wel aan jullie aanraden!

Wat is het laatste boek dat jij gelezen hebt?