Pagina's

Polen 2012 - het verslag!

Vandaag is het tijd voor mijn verslag van Polen! Het lukt me nog steeds niet echt om het kort te houden (en dat terwijl ik al een stuk of tien reisverslagen heb geschreven, oeps!) maar om het goed te maken heb ik er veel foto's tussen gedaan. Ik ging dus op zaterdagochtend weg en op vrijdagavond kwam ik weer aan. En dit is wat ik heb gedaan!
Dag 1 - busreis
We moesten om kwart voor zeven 's ochtends al op school zijn. Ik had die nacht maar 4,5 uur geslapen en ik dacht echt dat ik hartstikke ziek zou worden in die bus maar het was echt chill. Aan het einde zat iedereen in de voorste helft apart op twee stoelen maar we konden alsnog leuke gesprekken voeren. 's Avonds werden we dus opgehaald door ons gastgezin. Iedereen was heel zenuwachtig maar gelukkig was mijn familie heel gastvrij!
Het oude marktplein van Poznan
Dag 2 - stadswandeling
Vandaag hadden we een soort spel met allemaal activiteiten in het centrum van Poznan. Zo waren er vragen over voetbal, moesten we gebouwen met de goede naam matchen en een verhaaltje op volgorde leggen. Onze groep had big time verloren maar het was alsnog wel leuk! Daarna kregen we nog een presentatie over de Maya's en het was zó saai! Er waren zelfs mensen in slaap gevallen... 's Avonds zou ik met een groep naar een rockconcert gaan maar dat begon te laat dus zijn we maar naar een paar clubs geweest, ook gezellig!
De prachtigste plek van Polen door Joyce
Dag 3 - vuilnisbelt
Eerst hadden we een bijeenkomst op school en daarna gingen we naar een vuilnisbelt omdat het thema (bio)brandstof was. Het was eerst een stuk lopen, daarna een stuk met de tram en daarna gingen we lopen over een veld. Al vrij snel kwamen we erachter dat we een rondje hadden gelopen. Daarna was het nog zo'n stuk of 7 kilometer, waarvan een deel over zandpad. De hele excursie echt nergens op en het was alleen maar koud. Toen we weer bij de tramhalte waren gingen we met de bus naar de host van iemand uit mijn klas om te chillen met een groep, en 's avonds heb ik ingepakt voor de volgende dag.

Uitzicht na de eerste klim
Waterval één
Dag 4 - bus, wandelingen en hotel
We moesten om kwart voor 7 op school zijn om met bussen naar de bergen te gaan. Het was zo'n vijf uur rijden en we waren opgesplitst in twee groepen, wat best wel stom was. Eenmaal aangekomen moesten we meteen een klim maken van drie kwartier, die superzwaar was. Gelukkig was het uitzicht wel mooi! Daarna gingen we nog naar een waterval. Deze dag hebben we heel veel leuke foto's gemaakt! Daarna gingen we naar het hotel. Het eten was echt vies dus toen we daarna naar het dorp gingen om eten in te kopen heb ik met drie vriendinnen pizza's gehaald, het lekkerste wat ik in die hele week gegeten heb!

Het hotel door Julia
Die avond was het een groot feest in het hotel. Er kwamen de hele tijd mensen je kamer binnen maar dat was totaal niet erg! Er kwam wel een hotelgast over ons klagen omdat de muziek iets te hard stond maar binnen een minuut hadden we iedereen de kamer uitgejaagd en alles opgeruimd waardoor het net leek alsof er niks aan de hand was. Om kwart over 12 moesten we opeens allemaal terug naar onze eigen kamer (wat niet echt hielp, iedereen sliep bij elkaar) en om kwart over 1 was het eindelijk stil en viel ik in slaap.
Uitzicht!
Eindeloos veel sneeuw door Julia
Dag 5 - bergwandeling
Die ochtend werd ik om kwart over zes wakker terwijl de wekker op half acht stond. Om 07:00 uur ben ik mijn bed maar uit gegaan om mijn kamergenootjes te irriteren met mijn opruimdwang, haha. Verder was het een beetje kamerhoppen, tot het ontbijt wat echt heerlijk was. Daarna gingen we naar de bergen. Eerst gingen we weer naar een waterval en daarna gingen we verder naar de top, zo'n twee uur omhoog lopen door de sneeuw. Je hoefde niet helemaal naar de top maar ik heb het toch gedaan! Het eerste stuk naar beneden was nog wel grappig (iedereen rende en dook op elkaar) maar daarna begon het wel steeds meer pijn te doen. Toen gingen we weer naar het hotel om te eten. De soep was wel te doen, maar de rest... Rond 16:00 gingen we weer terug naar Poznan met een tussenstop bij de Mac.

Dag 6 - school
Eerst hadden we twee lessen: natuurkunde en economie. Die lessen waren heel saai... daarna hadden we nog een paar presentaties en debatten over brandstof, een muziekconcert en een toneelstuk. 's Middags heb ik even uitgerust bij het gastgezin en mijn koffer ingepakt, en toen gingen we uit! Ik ben niet tot heel laat gebleven maar het was wel heel gezellig.

Julian, Babs, Maarten, ik (en mijn rare hand, haha), Michelle en Julia met onze hosts!
Dag 7 - busreis
Gelukkig duurde het deze keer iets korter en het voelde als veel minder dan 11 uur, maar ik was heel moe en kon gewoon niet slapen, zo frustrerend! Ik vond het dan ook niet zo erg om weer thuis te zijn...

En dat was het dan! Mijn zorgen waren eigenlijk een beetje voor niks want het was echt supergezellig!