Pagina's

Tips voor een opgeruimde kamer

DSC_2938_thumbIronisch genoeg is mijn kamer op het moment dat ik dit schrijf een bende (tsja, inpakken geeft gewoon rotzooi) maar over het algemeen heb ik een erg opgeruimde kamer. Ik vind het fijn als mijn kamer netjes en schoon is. Ik kan dan beter slapen, me beter concentreren en bovendien erger ik me heel erg aan dingen die in de weg staan. Een jaar geleden was dat wel anders. Ik vond het altijd veel te veel gedoe om alles netjes te houden want binnen twee dagen is het toch weer een rommel. Tsja, ik blijf een rommelkont maar ik heb geleerd dat het helemaal niet zo moeilijk is om alles op te ruimen.

Oké, ik ben geen expert of huishoudcoach maar ik kan wel wat tips geven voor een opgeruimde kamer. En dat ga ik vandaag doen!

Ruim je kamer één keer grondig op
Hier heb je misschien een hele middag voor nodig, maar zonder je kamer een keer echt helemaal op te ruimen werken mijn tips niet. Pak een vuilniszak (en als je milieuvriendelijk wilt zijn ook een doos of kist voor oud papier) en ga opruimen. Hier heb ik niet echt een systeem voor, eigenlijk doe ik het elke keer anders. Het is wel zo slim om je kledingkast een andere keer te doen, anders valt het echt niet meer te overzien. Als je je kamer eenmaal hebt opgeruimd komt de echte truc: hem opgeruimd houden!

Berg dingen op nadat je ze hebt gebruikt
Ja, dit is heel lastig (ik laat mijn glazen nog altijd 4 dagen op mijn bureau staan voordat ik ze naar beneden breng) maar het is écht geen moeite om je pen even terug in je pennenbak te stoppen als je klaar bent met je huiswerk.

Vermijdt rommelmandjes
Heel handig, van die mandjes waar je spullen in kunt stoppen die je even geen plaats kunt geven. Maar het maakt je kamer heel rommelig en uiteindelijk leg je die spullen nooit meer op de originele plek. Op de foto hierboven zie je een soort pennenbak. Die heb ik weggedaan, omdat ik continu spulletjes in die laatjes stopte en er vervolgens nooit meer uithaalde. Het is trouwens wél handig om een bak voor papier te hebben. Ik heb een vak in mijn Expedit waar ik al mijn losse papieren bewaar. Soms krijg ik dingen voor school mee die ik opeens drie weken later weer nodig heb, of opeens in een portfolio moet stoppen. Eens in de maand ruim ik dat kastje op door hele oude papieren weg te gooien en mijn toetsen in een map te stoppen.

Elke week iets
Dat brengt me naar mijn volgende punt: probeer je grote opruimbeurt van eens in de zes weken op te splitsen in kleine stukjes. Dit is vooral handig voor de dingen waar je niet echt last van hebt. Ruim de ene week je papier op, de andere week je kledingkast en het volgende weekend daarna je make-up. Als je het zo volhoudt ben je maar een kwartiertje extra bezig in plaats van de hele middag!

Opruimschema
Natuurlijk is het wel slim om je vloer, bureau en de plek waar je schoolspullen bewaart wat vaker op te ruimen. Ik heb voor mezelf een soort schema. In totaal ruim ik drie keer per week mijn kamer op. Dat klinkt alsof ik continu bezig ben, maar het kost me maar tien minuutjes per keer! Ik doe het meestal op vrijdagavond of zaterdagochtend, zondagavond en woensdagmiddag. Eén keer midden in de schoolweek, een keer aan het begin van het weekend en ik zit zo veel op mijn kamer dat het aan het einde van het weekend weer tijd is voor een opruimbeurt.

Weggooien
Iedereen heeft ze wel: kleine spulletjes die eigenlijk onnuttig zijn en alleen maar voor rotzooi zorgen. Het zou natuurlijk ook niet goed zijn als je helemaal geen spullen meer overhoudt,! Dingen waarvan ik echt niet kan/mag weggooien (zoals oud speelgoed en een sprei) heb ik, heel tegenstrijdig met wat ik net zei, in bakken onder mijn bed. Maar het zijn geen spullen die ik dagelijks nodig heb, dus dan is dat niet zo'n probleem. Natuurlijk zitten aan al je spullen een herinnering maar naar het meeste kijk je toch niet meer om. Je kunt er ook een andere (creatieve) oplossing voor zoeken. Zo heb ik toegangskaartjes op een muur gehangen en kleine knuffeltjes in een mandje gezet. Ook hier moet je niet te veel van hebben, maar het ziet er al meteen een stuk minder rommelig uit!

Verder moet je gewoon uitzoeken wat je zelf fijn vindt! Ik heb er dus een hele tijd over gedaan om mijn systeem (drie keer per week opruimen en één keer per week een kastje) 'uit te vinden' maar het werkt wel. Ik zeg hiermee trouwens niet dat mijn kamer nooit rommelig is maar het is zeker tien keer beter dan eerst!

Wat is jouw gouden opruimtip?