Pagina's

Recept: ‘gezonde’ chocolate chip cookies

DSC_2808
Ik hoor je al denken: gezonde chocolate chip cookies? Kan dat? Nu moet ik je helaas teleurstellen, want dit kan helaas niet. Maar het kan wel ietsje gezonder dan de koekjes die je in de winkel koopt! Bij dit recept heb ik namelijk geen gebruik gemaakt van roomboter en er zit relatief weinig suiker in. Ik stuitte op dit recept toen ik op zoek was naar wat lichtere koekjes die ook geschikt waren om in een pretpark te eten. Omdat het volgens het Amerikaanse meetsysteem is geschreven heb ik alles even omgerekend.
DSC_2765
Wat heb je nodig?
  • 140 gram bloem
  • snufje bakpoeder
  • snufje zout
  • 50 gram witte basterdsuiker
  • 50 gram bruine basterdsuiker
  • Chocola (hoeveel je wilt)
  • macadamianoten (optioneel)
  • een halve theelepel vanillearoma
  • ongeveer 50 milliliter melk
  • ongeveer 30 milliliter slaolie (ik gebruikte zonnebloemolie met olijfolie van de AH, werkte prima)
DSC_2781
Hoe maak je het?
  • Verwarm de oven op 190 graden (onder- en bovenwarmte)
  • Snij/breek de chocola. Ik gebruikte de harde chocola van de AH (100 gram) die meteen in allemaal kleine stukjes breekt als je er wat afhaalt. 
  • Gooi alle harde ingrediënten bij elkaar en schep het door elkaar met een pollepel.
  • Doe alle vochtige ingrediënten erbij en kneedt het geheel tot een bal.
  • Maak van die bal kleine balletjes en druk ze iets plat op een bakplaat bekleed met bakpapier. Je kunt er als het goed is ongeveer 16 koekjes van maken. Die van mij zijn niet bepaald mooi rond maar ik vind dit eigenlijk veel leuker!
  • Bak de koekjes ongeveer 7 minuten.
  • Laat de koekjes een tijdje op de plaat nagaren. Zo worden ze hard van buiten en zacht van binnen: precies hoe een chocolate chip cookie hoort te zijn!
DSC_2823DSC_2791
Volgens mij kun je ook rietsuiker en gewone suiker gebruiken (in plaats van basterdsuiker). Wij hadden echter geen rietsuiker in huis dus heb ik het maar zo gedaan.Ik heb bakpoeder gebruikt in plaats van baking soda maar het is allemaal goed gegaan! Qua structuur waren ze echt perfect en het is ook nog eens hartstikke makkelijk om te maken: voor herhaling vatbaar dus!