Pagina's

Verjaardagstaart

Bij jarig zijn hoort taart! Natuurlijk had ik er eentje kunnen kopen, maar zelf maken is toch veel leuker? Dit was de eerste keer dat ik een taart bakt dus ik had geen idee hoe het uit zou pakken. Gelukkig is het (bijna) allemaal goed gegaan en werd de taart heerlijk!

DSC_2661

Als basis voor dit recept heb ik de sponge cake van Soesja gemaakt. Dit is een wat luchtigere cake en dus perfect voor als je je uit wil leven met de vulling! Hij smaakte een beetje naar zelfgemaakte muffins en die zijn inderdaad iets luchtiger dan bijvoorbeeld cupcakes. In het recept stond dat ze iets te weinig beslag had. Wij hadden ook alleen maar een springvorm van 24 centimeter dus heb ik er wat beslag bijgedaan. Om het tekort aan eieren te compenseren voegde ik een scheutje melk toe. De nieuwe ingrediënten werden dus:

  • 240 gram boter
  • 240 gram witte basterdsuiker
  • 3 eieren
  • 240 gram zelfrijzend bakmeel
  • 15 milliliter melk
  • bakje slagroom
  • aardbeien

DSC_2674DSC_2677DSC_2678DSC_2683

We hadden maar één bakvorm dus heb ik de cakes na elkaar gebakken en dat ging gelukkig goed.  Op de gok heb ik de plaat in het midden van de oven met onder- en bovenwarmte gezet en ik denk dat dat prima was. Het enige wat minder goed ging was de kleurstof: ik was een béétje uitgeschoten. Ik wist al niet zo goed hoeveel ik nodig had en dan zat die kleurpasta zit in zo’n irritant knijpflesje waar je totaal geen controle over hebt. Ach ja, zo’n neonroze taart heeft ook wel iets!

Dan moet je nog de laag ertussen doen. Ik begon met een laag slagroom. Het is beter om de aardbeien niet te wassen, anders zakt het vocht in de taart. Ook is het beter om klopfix te gebruiken want slagroom kloppen is niet makkelijk. En als je nog slagroom over hebt (als het goed is wel) moet je het niet nog bovenop de aardbeienlaag smeren want de taart was –ondanks de luchtige cake- heel machtig geworden!

DSC_2697

Ondanks de dingen die de volgende keer wel iets beter kunnen was de taart heel lekker! Ik ga zeker vaker taarten bakken want ik vond het heel leuk om te doen.

Bakken jullie wel eens taarten?