Pagina's

Bakmix van de Gooische Banketbakker


Ik ben anti bakken en koken uit een pakje. Het is veel leuker om zelf alles te wegen en mixen. Bovendien zijn zelfgemaakte dingen en recepten uit kookboeken meestal veel lekkerder dan die uit een pakje! En een complimentje krijgen is het natuurlijk veel leuker als je het helemaal zelf hebt gemaakt. Voor mijn verjaardag had ik echter wel een bakmix gekregen. Hij heet de 'cup-cakes framboos-vanille met witte chocolade snippers' (maar het is natuurlijk wittechocoladesnippers) en is van De Gooische Bakker. Deze mixes kun je bij de Xenos kopen. Ik vond de bakmix wel leuk om te reviewen omdat hij nogal apart is. Helaas heeft hij mijn sceptische mening tegenover bakmixen nou niet bepaald bijgesteld...


De bereiding
Het bakken ging goed. Alles zit in het doosje en het is een kwestie van de bakmix in een kom gooien, 100 milliliter melk en slaolie afmeten en erbij gooien en een ei breken. Ja, daar begint het al... Er zit namelijk geen boter in deze cupcakes, terwijl ik bij cupcakes aan roombotercupcakes denk. En die slaolie... Ik wilde op zoek gaan naar een lichte slaolie, maar in elke soort zitten 830 calorieën per honderd milliliter. Nu ben ik niet zo'n caloriefreak, maar dit is wel erg veel. Ik vond het dus onnodig om slaolie te kopen en heb de zonnebloemolie met olijfolie gebruikt. Dat heeft de smaak ook niet echt bevorderd, maar daar waren we nog niet. Je moet het beslag dus ook niet eten, bah! Het beslag was makkelijk te mixen en makkelijk over de cupjes te verdelen, dus ze konden heel snel de oven in. Ze kwamen mooi de oven uit, alleen had ik het beslag niet helemaal goed verdeeld.


De topping
Daarna kwam natuurlijk het meest interessante: de topping. De topping bestaat uit een babyroze mix, waar je zelf nog roomboter en roomkaas aan moet toevoegen. Onze AH had geen roomkaas zonder kruiden, dus heb ik op de gok maar Philadelphia meegenomen. Volgens mij is dat ook gewoon roomkaas, de ingrediënten zagen er goed uit. Ook dit was weer makkelijk te mixen, en ook wel makkelijk te spuiten. Helaas kan ik niet mooi spuiten, dus heb ik het uiteindelijk maar gladgestreken met een lepel. Ik heb ongeveer de helft van de topping gebruikt voor acht. Ik heb ze niet allemaal gedaan, en de reden daarvan kun je hieronder lezen...


De smaak
Laten we maar met de topping beginnen. Als je van frambozendanoontjes houdt, is hij perfect voor jou! Oké, flauw. De topping smaakt dus naar Danoontjes, maar dan nog zoeter en nog veel chemischer. Niets voor mij dus. Ik had gehoopt dat de cakejes wel lekker zouden zijn, maar helaas. Ze zijn plakkerig en klef: je kunt ze in vormen boetseren zonder dat ze uit elkaar vallen. Niet helemaal de bedoeling... De chocoladesnippers waren wél lekker, en al helemaal omdat ik er maar 8 cupcakes mee hoefde te versieren. Ik heb er ook nog wat roze spikkels bijgedaan voor de sier, alsof de cakejes nog niet roze genoeg waren...


De conclusie
Ik had écht gehoopt dat ik positief zou kunnen zijn over deze bakmix. Aan de ene kant wil ik geen negatieve artikelen op mijn blog, maar toch moest ik deze review met jullie delen. Als je van chemisch houd, of een mierzoet (valentijns)feest geeft. Ze zien er wel leuk en lekker en roze uit namelijk. Jammer, maar helaas!  Esmay was ook niet zo weg van de topping van een andere mix van dit merk, dus het ligt niet helemaal aan mij. Ik vrees dat die Gooische Banketbakker toch maar iets aan zijn receptuur moet gaan doen...

Maak jij wel eens iets met een mix, of vind je het leuker/lekkerder/fijner om het helemaal zelf te doen?