Pagina's

Gelezen: Skippy Dies & Chanel Chic

Normaal lees ik rond de 8 boeken op vakantie, maar deze keer waren het er slechts 3. Ik had gewoon niet zo'n zin om te lezen. Toch vond ik twee van de boeken wel geschikt om te recenseren, en die recensies kunnen jullie vandaag lezen!

Skippy Dies / Skippy tussen de sterren

'Skippy and Ruprecht are having a doughnut-eating race one evening when Skippy turns purple and falls of his chair...'
And so begins this epic, tragic, comic brilliant novel set in and around Dublin's Seabrook College for Boys. Principally concerning the lives, loves, mistakes and triumphs of overweight maths-wiz Ruprecht van Doren and his roommate Daniel 'Skippy' Juster, it features a frisbee-throwing siren called Lori, the joys (and horrors) of first love, the blatant misuse of prescription drugs, Carl (the official school psychopath), various attempts to unravel string theory... while at the same time exploring the very deepest mysteries of the human heart.


Ik wist sowieso al niet wat ik van dit boek moest verwachten, maar het is zó raar! Op pagina twee gaat Skippy dood. Dan komt er een flashback van hoe het er de laatste paar maanden aan toe ging op zijn school, vanuit ongeveer 10 verschillende perspectieven. De jongens zijn veertien, maar houden zich vooral bezig met ritalin snuiven en andere dingen waar jongens van die leeftijd zich misschien nog niet mee bezig moeten houden (en dat zeg ik, terwijl ik net 16 ben). De schrijver heeft echt een aparte manier van schrijven. Soms gebruikt hij geen interpunctie in de gesprekken, en naast dat het boek een wirwar is van verschillende verhaallijnen die vanuit verschillende personen worden verteld, switcht de schrijver ook nog eens van derde naar eerste persoon. Als de personages iets gesnoven/genomen hebben (ze worden van alles high, haha)  merk je dit heel erg.  Dat stoorde me niet echt en ik vond het eigenlijk wel leuk, want 600 pagina's (!!) vanuit hetzelfde perspectief wordt ook wel een beetje saai.

Ik vond het jammer dat er zo'n groot deel over het leven van de leraar, Howard, gaat. Eigenlijk voegt dat niet zoveel toe aan het boek. Rupert, de kamergenoot van Skippy, hield zich bezig met de elfde dimensie en de M-theorie en string theory. Aan het einde werd wel duidelijk wat de M-theorie met de rest van het boek te maken had, maar er zat veel te veel ingewikkelde achtergrondinformatie bij.

Al vanaf het begin kon ik heel goed meeleven met Skippy. Misschien omdat hij al meteen doodging, maar ook omdat hij zo lief en onschuldig wordt neergezet. In tegenstelling tot alle andere jongens heeft hij niet zoveel last van de pubert Terwijl ik sommige stukken las kreeg ik echt medelijden met hem, ook al zal hij nooit te weten komen wat er toen gebeurde. Maar als er wat leuks gebeurde zat ik ook echt te glimlachen onder het lezen. Op sommige momenten kon ik ook even niet meer verder lezen. Aan het einde van het verhaal vallen veel elementen op hun plaats, maar heel veel vragen blijven onbeantwoord. Het einde is zo abrupt dat ik echt met een 'eh... en wat nu?'-gevoel zat. Toch vond ik het wel een heel goed boek dat je tenminste niet in één ruk uit hebt. Ik vind het namelijk leuk om eens wat langer met één boek te doen!

Chanel Chic
Emmy, Leigh en Adriana wonen in New York. Ze zijn al meer dan tien jaar beste vriendinnen en hebben elkaar altijd door dik en dun gesteund. Nu staan ze op een keerpunt in hun leven. Emmy is vlak voor ze zou gaan trouwen gedumpt door haar verloofde en ze stort zich met overgave op hun werk. Leighs relatie loopt stuk als een auteur haar vraagt hem te helpen met het herschrijven van zijn manuscript. Adriana heeft dates te over, maar durft zich aan niemand te binden. Op een avond sluiten Emmy en Adriana een pact: ze zullen datgene veranderen in hun leven wat hun het meest dwarszit.  Leigh houdt zich afzijdig, maar al snel blijkt dat er voor haar het meest op het spel staat.
Mijn mening over Skippy Dies was erg lang, maar gelukkig kan ik over Chanel Chic kort zijn! Ik heb dit boek gelezen in de auto en daarvoor was het een prima boek. Eigenlijk gewoon een typische chicklit, over drie vriendinnen met relatieproblemen. Luchtig en voorspelbaar dus. Ik vond het niet zo jammer dat ik het uitgelezen had want ik ben niet echt het chicklit-type, maar voor in de auto was het prima te doen.

Tip: je kunt op bol.com het bookazine kopen voor 2,95, of een shoebox met Chanel Chic, The Devil Wears Prada (die komt de volgende keer aan bod!) en Gossip & Gucci.

Geef jij de voorkeur aan wat ingewikkeldere boeken, of aan luchtige chicklits die je snel uit hebt?