Pagina's

Leuke boeken ontdekken via Goodreads

Voor informatie over films ga je natuurlijk naar IMDB, voor muziek heb je natuurlijk ontelbaar veel hitlijsten (en last.fm) en voor boeken... tsja. Boeken zijn tegenwoordig lang niet zo populair meer en dat is natuurlijk jammer, maar gelukkig is er nog wel een actieve community over: Goodreads!

Goodreads draait vooral om het beoordelen van boeken en het bijhouden en organiseren van de boeken die je hebt gelezen. Dat organiseren doe je door middel van shelves, boekenplanken dus. Zo kun je ze organiseren op thema, het jaar waarin je ze las of wanneer je ze zou lezen. (strand, op de bank onder een dekentje, 's nachts in bed...). Ik heb ze nu georganiseerd op taal: Nederlands, Engels en Nederlandse vertalingen. Je kunt boeken op meerdere planken zetten, dus ik zou tegelijkertijd nog op een andere manier kunnen sorteren.

Maar deze site heeft nog veel meer functies. Je kunt stemmen op lijsten met boeken en quotes opzoeken. Het leukste is dat Goodreads aanraders voor je genereert. Als je meer dan 20 boeken hebt beoordeeld zoekt de site boeken die je leuk zou kunnen vinden. Je kunt ook nog genres waar je geïnteresseerd in bent invoeren, dan krijg je gebaseerd op die genres weer nieuwe boeken, en ook per boekenplank heeft de site weer andere recommendations voor je.


Deze site werkt eigenlijk heel simpel: als je een account hebt gemaakt, vraagt de site je om 20 boeken te beoordelen (anders werken de aanraders niet). Het heeft bij mij even geduurd voordat ik 20 goede boeken had gevonden (ik bedoel, als ik alle kinderboeken die ik gelezen heb zou raten, sloegen de aanraders nog nergens op) maar uiteindelijk vond de site best goede voor me! Inmiddels heb ik dan ook 17 boeken in mijn to-read-lijst staan.

Het enige echte nadeel is dat veel Nederlandse boeken niet op de site staan. De boeken die je voor je lijst moet lezen bijvoorbeeld wel, en ik heb er nooit problemen mee ondervonden omdat ik bijna nooit Nederlands lees, maar het is toch vervelend als je dat wél doet. Als je een vertaling hebt gelezen, moet je eerst even de originele titel opzoeken, en anders moet je het boek via de auteur opzoeken. En het is natuurlijk jammer dat ik verder niemand ken die het gebruikt. Verder vind ik het echt een hele fijne site met heel veel mogelijkheden!

2012 Reading Challenge

2012 Reading Challenge
Lisa has read 12 books toward her goal of 30 books.
hide

Als laatste doe ik nog mee aan de 2012 reading challenge. Aan het begin van het jaar kon je een doel stellen met hoeveel boeken je dit jaar wilde lezen. Ik heb gekozen voor 30. Vorig jaar had ik er rond de 40 dus ik dacht dat ik dit wel ging redden, maar door school had ik er gewoonweg geen tijd voor. Nu loop ik dus 6 boeken achter en ik hoop dat ik het nog kan halen!

Is Goodreads wat voor jou, of lees je bijna nooit boeken? Als je een account hebt zou ik het heel leuk vinden als je me toe zou voegen! (goodreads.com/LisaaG)