Pagina's

Fototijdschriften: Zoom & Focus

DSC_0480
Eigenlijk koop ik nooit tijdschriften. Ik lees de Veronica, Consumentengids (dat vind ik echt een interessant blad, haha), de Donald Duck en alle tijdschriften van mijn moeder. Niet elk blad dat zij koopt spreekt me aan, maar haar fototijdschriften wel. Eigenlijk kocht ze altijd het blad Zoom, maar ze heeft pas de Focus gekocht en die vonden we ook allebei erg leuk. Vandaag ga ik jullie wat over allebei de bladen vertellen, en ze ten slotte kort vergelijken!


Fototijdschriften zijn handig en leuk. Je kunt er veel inspiratie uithalen en ook veel van leren. Er komen allemaal verschillende dingen aan bod: nieuws over nieuwe producten, reviews, informatie over verschillende soorten fotografie en Photoshop-tutorials. Ook zitten er vaak fotowedstrijden in en interviews met fotografen, waarvan dan meteen een aantal foto's worden laten zien. Tsja, de inhoud is dan wel ongeveer hetzelfde, maar de tijdschriften zelf zijn heel verschillend!

Zoom
DSC_0582DSC_0588DSC_0592
DSC_0589
Ik denk dat dit het meest bekende fototijdschrift van Nederland is: de Zoom! Dit is echt een tijdschrift voor iedere fotograaf, met zowel tips voor beginners als de zogenaamde expertcursussen. Er staat veel nieuws in over nieuwe producten en heel veel lezersfoto’s en –tips. Als je een account op hun website aanmaakt kom je je foto misschien wel tegen in het blad! De zomerspecial (die helaas niet meer in de winkels ligt) is echt superhandig, daar staan alle handigste artikelen uit alle Zooms in.

Ik merk toch wel heel erg dat dit blad echt op de hobby-/amateurfotografen is gericht. Daardoor is het dus ook een heel geschikt blad voor mij! Het ziet er speels, kleurrijk en ook een beetje rommelig uit.  Dat laatste artikel over natuurfotografie leest gewoon niet prettig met die drukke achtergrond en witte tekst! Het is leuk dat er veel lezersfoto’s inzitten, maar ze zijn helaas niet altijd even bijzonder. De Photoshop-tutorials zijn simpel en vaak gefocust op Photoshop Elements, waardoor die voor mij weer niet zo interessant zijn. In dit tijdschrift komen elke keer weer dezelfde rubrieken terug, maar dat is niet zo’n probleem. Die rubrieken gaan namelijk elke keer weer over een totaal ander soort fotografie, dus eigenlijk is dat wel handig! Van dit blad kan ik als beginner zeker veel leren. Op een regenachtige zondag zag ik zeker de stapel Zooms van zolder halen en ze lekker doorspitten.

Focus
DSC_0580100D310013DSC_0577DSC_0568

Ik werd helemaal blij toen ik dit tijdschrift voor het eerst opensloeg! Alles is zo mooi en professioneel vormgegeven, in tegenstelling tot het ietwat rommelige Zoom. De foto’s zijn zo mooi gedrukt, als je over het papier gaat voel je ook echt de structuur van de inkt. Ja, ik ben echt een sucker voor mooi design. En de foto’s zijn mooi! Je merkt echt dat de foto’s door ervaren fotografen zijn gemaakt.  Focus besteedt veel aandacht aan exposities en er staan uitgebreide reviews in, waarin verschillende producten en merken vergeleken worden.

Je merkt toch wel meteen dat dit blad bedoeld is voor de gevorderde fotograaf. Er wordt duurdere apparatuur in behandeld en er staat meer achtergrondinformatie in. Als het over een onderwerp gaat, in deze gevallen macro- en vogelfotografie, staat er een uitgebreide review van macrolenzen en verrekijkers bij. Ik zou er niet snel aan denken om een goede verrekijker aan te schaffen, maar als je écht goede vogelfoto’s wil maken kan dat wel heel handig zijn. Van deze Photoshoptutorials kan ik wel degelijk wat leren. Wel is het jammer dat er veel advertorials in staan, artikelen die in opdracht van een merk zijn geschreven. En aan veel dingen heb ik gewoon niet zo veel, aangezien ik helemaal niet zo’n goede fotograaf ben en ik niet bereid ben om zo veel geld voor apparatuur neer te leggen. Maar de vormgeving en de foto’s… Dit is echt een blad om even bij weg te kwijlen.

De conclusie
DSC_0486

Ik vind de Focus een heel mooi tijdschrift en je merkt gewoon dat er net wat dieper op het onderwerp wordt ingegaan. Bovendien zijn de foto’s echt prachtig! Maar toch denk ik dat Zoom meer bij mij past. Van dat blad kan ik als beginner gewoon meer leren. Door al die lezerstips en –foto’s en het kleurrijke design voelt het toch wat meer alsof je een echt tijdschrift leest dat niet té diep gaat, als je snapt wat ik bedoel. Focus is leuk voor erbij, maar toch een tikje te professioneel. Ook al heb ik op beide tijdschriften wel een paar dingetjes aan te merken, ik zou ze allebei opnieuw kopen!

Lees jij wel eens tijdschriften over fotografie?

PS: Ik heb bewust niet ingesteld dat je op een foto kunt klikken voor een vergroting. In verband met de auteursrechten mag ik jullie niet de complete tekst laten lezen. Toch denk ik dat jullie nog steeds een goed beeld hebben van de tijdschriften!