Pagina's

Mijn liefde voor taal

Ik hou van mooie en bijzondere woorden, van nieuwe talen leren en van teksten die fijn leesbaar zijn. Ik vind het belangrijk om goed en foutloos Nederlands en Engels te kunnen schrijven. Voor veel mensen zijn Nederlands en Engels gewoon vakken die je verplicht moet hebben (en met een voldoende af moet sluiten) maar voor mij zijn dit de enige écht belangrijke vakken. Ik ben er vrij zeker van dat ik iets met één van deze talen wil studeren, al weet ik nog niet wat.

Dat ik zo erg van talen hou heeft helaas ook een minder leuke kant: ik zie serieus elke spel- en stijlfout. Niet alleen voor mij is het vervelend: mijn omgeving wordt er ook een beetje gek van. Nu heb ik er niet zo veel problemen mee als iemand een foutje maakt, want dat doe ik natuurlijk ook wel eens. Alleen foutjes in mijn geschiedenisboek, in een reclamefolder of op een bestelbusje... daar kan ik niet zo goed tegen. Bedrijven horen gewoon geen spel- en stijlfouten te gebruiken en als dat wel gebeurt, kan ik dat bedrijf gewoon niet zo serieus meer nemen. Daarentegen kan ik er wel van genieten als bedrijven moeilijke woorden goed spellen, want taalfouten zijn tegenwoordig meer regel dan uitzondering.

Via Signalering Onjuist Spatiegebruik

Mijn moeder vraagt regelmatig aan mij of ik nog wel normaal een tekst kan lezen. Gelukkig lukt dat me prima, maar als ik een foutje zie trek ik wel even mijn wenkbrauw op. Maar ook al erger ik me er soms aan, veel taalfoutjes zijn ook gewoon erg grappig. Op Facebook krijg ik via Taalvoutjes een paar keer per dag een leuke taal- of vertaalfout binnen. Eén verkeerd lettertje en het bordje betekent meteen heel iets anders, en soms zelfs iets heel verkeerds. Gelukkig heb ik een paar klasgenoten waarmee ik mijn frustraties kan delen (ze hebben  hun zintuig voor het ontdekken van spelfouten door mij, dat is dan wel weer jammer). Ergens is het wel leuk om al die foutjes, want ik kan er vaak om lachen.

Zelf ben ik bang om foutjes te maken, en al helemaal op mijn blog. Nu jullie weten dat ik goede spelling zo belangrijk vind, wordt dit natuurlijk alleen nog maar erger! Maar om nog even terug te komen op wat ik net zei: af en toe een foutje maken is echt niet erg. Nederlands is een moeilijke taal met allemaal uitzonderingen en -in mijn ogen- ook een heleboel onzinnige regels. Vorig jaar is er bij Nederlands een hele periode besteed aan spellen en formuleren, alleen als je dat niet hebt gehad moet je die tientallen regeltjes maar net weten. Je hoeft dus niet bang te zijn om een reactie achter te laten, want ik zal je het echt niet kwalijk nemen.

Ben jij ook zo'n taalna.. (verschrikkelijk woord!), vind je het gewoon belangrijk om goede grammatica te gebruiken of let je er eigenlijk niet op?