Pagina's

Phone stacking


Als je binnenkort een feestje hebt, moet je maar eens goed opletten hoeveel mensen de hele avond met een smartphone in hun hand lopen. En hoe vaak ze op die smartphone kijken. Ja, dat zijn er veel, en ja, dat doen ze vaak. En nu moet ik toegeven dat ik vaak één van die mensen ben. Als mijn gesprekspartner even wat drinken aan het halen is, grijp ik toch weer snel naar mijn telefoon. En als iedereen om me heen druk bezig is met het tweeten van alles wat er gebeurt, heb ik eigenlijk ook weinig anders te doen. Zonde, want feestjes zijn juist de ideale gelegenheid om met wat mensen bij te praten.

In Amerika is het al een tijdje een trend: phone stacking. Het is daarbij de bedoeling dat je tijdens een etentje alle telefoons op een stapel op tafel legt. Degene die écht niet van zijn telefoon af kan blijven en hem als eerste pakt, moet de rekening betalen. 

Hier kun je natuurlijk ook je eigen variatie op maken, tijdens een feestje bijvoorbeeld. Afgelopen zaterdag begon het met een paar mensen. De meesten wilden het niet eens proberen of zeiden van tevoren al dat ze sowieso gingen verliezen. Het spelletje was dus niet echt een succes, maar het idee erachter is natuurlijk wel goed! Samen met een vriendin lukte het me om de hele avond van mijn telefoon af te blijven. Het was leuk om 'gewonnen' te hebben, maar een avondje zonder telefoon in mijn hand rondlopen was nog veel leuker. Ik heb de hele avond leuke gesprekken gevoerd zonder op mijn telefoon te kijken! En natuurlijk is het een geruststelling om te weten dat ik nog een aantal uur van mijn mobiel af kan blijven zonder last te krijgen van ontwenningsverschijnselen, haha.

Eigenlijk moet je het zelf ook eens proberen! Tijdens een etentje of filmavondje met vriendinnen bijvoorbeeld. Leg je telefoons op een stapel op tafel (op z'n kop, zodat je geen lichtjes of meldingen ziet) en probeer er de hele avond vanaf te blijven. En dan hoeft de verliezer niet per se de rekening te betalen, het gaat er gewoon om dat je eens een leuke avond hebt zonder je smartphone. Het is een goede test voor jezelf en je ziet meteen wie de échte verslaafden zijn. 

Er zit wel een gevaar aan phone stacking. Na het feestje was ik dus bijna mijn telefoon vergeten. Het was dat iemand me eraan herinnerde, anders was hij daar lekker op die tafel blijven liggen....