Pagina's

Tip: Do It (Tomorrow)

Ik heb drie grote problemen als het om plannen gaat. Als eerste wil ik alles al zo ver mogelijk vooruit plannen om zo goed mogelijk te weten waar ik de komende weken aan toe ben. Mijn tweede probleem: ik stel alles uit. En dan de derde: ik maak mijn to do-lijstjes op elk los papiertje dat ik vind, en raak ze daardoor ook zo weer kwijt. Toen ik doelloos door de extensies van Google Chrome aan het scrollen was, vond ik opeens de gouden oplossing voor al mijn problemen: Do It (Tomorrow)!


Deze app werkt heel simpel. Je gaat naar tomorrow.do en maakt een account aan. Aangezien je niet allerlei gegevens hoeft in te vullen, is dit zo gedaan. Je kunt meteen beginnen met taken toevoegen. Met de pijltjse kun je ze van dag verwisselen, doorstrepen doe je door op een taak te klikken en door op edit te klikken kun je de taken helemaal verwijderen en de volgorde veranderen. Je kunt ook de Chrome- of Firefoxextensie installeren. Hiermee kun je makkelijk taken toevoegen en de website openen. Het werkt dus heel simpel, en is ook nog eens een oplossing voor mijn drie problemen!

Probleem één: ik wil alles zo ver mogelijk vooruit plannen
Ik maak vaak overzichten voor een aantal weken, zodat ik precies weet waar ik aan toe ben. Niet echt slim, want zo raak ik al ver voor het drukste moment van de periode in de stress. Zoals de naam al suggereert, kan je met deze app alleen maar lijstjes maken voor vandaag en morgen. Verder gaat het boekje (dat er trouwens heel leuk uitziet, net een Moleskine) simpelweg niet. Zo kan ik me tenminste focussen op de dingen die op het moment écht belangrijk zijn. Probleem nummer één is dus opgelost!


Probleem twee:  ik stel alles uit
Helaas is dit geen oplossing voor mijn uitstelprobleem. Maar voor een uitsteller is Do It Tomorrow de perfecte website! Ze adverteren ermee dat dit de perfecte oplossing is voor uitstellers. Waarom zou je iets vandaag doen als je het ook morgen kunt doen? Natuurlijk moet je dit vooral niet te serieus nemen, maar grappig is het wel. Als je een taak vandaag niet doet, wordt hij automatisch doorgeschoven naar de volgende dag. En zo maar door, tot je hem doorstreept of verwijdert. Als je de extensie installeert staat er in de rechterbovenhoek hoeveel taken je nog moet doen, en als je de site via de app opent, krijg je de volgende keer dat je Chrome opstart, de site weer te zien. Zo wordt ik achtervolgt door alle dingetjes die ik nog moet doen en dat helpt voor mij wel!

Probleem drie: ik raak mijn lijstjes kwijt
Ik maak mijn lijstjes overal. In mijn economieschrift, op papiertjes uit een notitieboekje (dus nooit erin) en op oude brieven van school. Niet echt handig, want als ik wil beginnen met mijn huiswerk moet ik eerst het blaadje vinden, of, als ik sowieso al weet dat ik mijn lijstje kwijt ben, een nieuwe maken. In die tijd had ik al veel nuttigere dingen kunnen doen. Een Tweet sturen bijvoorbeeld, of een Bloglovin'-post lezen. Met deze app heb ik daar geen last van, want het lijstje staat altijd op mijn laptop en telefoon!

Ik moet zeggen dat ik vroeger altijd een tegenstander was van het digitaliseren van alles dat eigenlijk op papier 'hoort', maar door Do It Tomorrow is mijn mening toch wel weer bijgesteld. Deze app is een oplossing voor een aantal van mijn grote planproblemen. Ja, voor mij werkt dit echt heel erg fijn!

Hoe maak jij je to-do-lijstjes?