Pagina's

Dingen die mij, mij maken

Tsja, iedereen heeft er wel een paar: dingen die je nét even wat anders doet dan anderen. Vaak denk je er niet eens bij na: die handelingen zitten gewoon in je systeem. Soms kom je er pas na een paar jaar achter dat  die manier waarop je iets doet, raar is. Toch vind ik dat iedereen een paar van die vreemde gewoontes moet hebben, want die maken je juist tot wie je bent! Ik heb er zelf een heleboel, en het leek me wel leuk om die met jullie te delen.


  • Ik stroop altijd mijn mouwen op. Of ik nou een trui, vest of blouseje draag. Oké, bij blousejes is het logisch, maar ook bij truien en vesten vind ik het gewoon leuker staan en lekkerder zitten. Alleen als ik het écht koud heb gaan ze omlaag. Ik probeer ze trouwens wel om te vouwen in plaats van echt te stropen, anders lubberen de mouwen (die je toch nooit ziet, maar goed) zo erg uit.
  • Ik eet alles met een lepel. Pasta en rijst vallen al-tijd van mijn vork af, en met mijn hoofd boven mijn bord eten is ook niet zo charmant. Als we uit eten gaan, bestel ik dus ook nooit rijst of pasta. Mijn vader vind trouwens ook dat ik ijs met een vorkje hoor te eten, maar dat vind ik echt onzin. In restaurants krijg je toch ook gewoon een lepel bij je sorbet?
  • Ik ben altijd veel te vroeg. Ik vind het vreselijk om te laat te komen en ik ben ook heel slecht in tijden inschatten (ik dacht altijd dat het 20 minuten fietsen was naar een zekere plek, bleek het slechts 10 minuutjes te zijn). een Lisa-kwartier is dus net iets meer dan vijf minuten, terwijl een kwartier voor de meeste mensen ongeveer 25 minuten is. Ik wil niet weten hoeveel tijd dagen ik in mijn leven bezig ben met wachten...
  • Ik maak altijd minstens tien foto's van hetzelfde onderwerp, omdat ik steeds weer een nét iets andere manier vind om te foto te maken. Vervolgens kan ik niet kiezen welke foto ik nou moet gebruiken.


  • Sinds 2,5 jaar (een paar weken voor ik mijn blog begon) schrijf ik alleen nog maar met HEMA-pennen. Die pennen die je per 24 voor €3 (tegenwoordig €3,10) in een bak koopt. Als ik mijn etui ben vergeten is dat ook echt een ramp, want dan moet ik met die irritante reservepennen van anderen schrijven. Sommige gratis pennen, en die van BIC, gaan nog wel, maar mijn geliefde HEMA-pennen blijven de beste.
  • Ik ben altijd goed georganiseerd. Ik weet precies wanneer we dingen moeten inleveren en wat voor huiswerk we moeten maken. Het rooster ken ik al uit mijn hoofd voordat de periode überhaupt begonnen is en al mijn mails, muziek en documenten staan netjes in mapjes. 
  • Ik ben heel goed in onthouden. Ik weet de verjaardagen van mijn hele klas + iedereen die in mijn klas gezeten heeft + al mijn (oude) vriendinnen + een groot deel van de familie uit mijn hoofd. Bij alles wat we op school leren weet ik nog wanneer we dat eerder hebben gehad, van welke docent, en ik elk lokaal. Daar ben ik dit jaar achtergekomen en het leggen van verbanden tot wat we eerder geleerd hebben helpt me heel erg in het leren. Ik weet precies hoe de bussen in mijn deel van de stad gaan en welke treinen er stoppen. Dit is wel een beetje creepy eigenlijk.
  • De bovengenoemde twee dingen hebben wel een groot nadeel: klasgenoten vragen alles over schoolzaken aan mij. 95% van de dingen zijn door de leraar gezegd, staan op de datalijst of we zijn erover ge-e-maild. Ik ben natuurlijk altijd degene die net de goede informatie oppakt en onthoudt. Iedereen gebruikt hetzelfde argument: 'jij weet dat'. En dat is in 95% van de gevallen nog waar ook. 

En nu ben ik wel benieuwd: wat is een typische, misschien vreemde, eigenschap van jou?