Pagina's

Toekomstdromen



untitled by nayla tamara on Flickr.

Als alles zoals gepland gaat, doe ik over anderhalf jaar eindexamen. Anderhalf jaar, dat is eigenlijk veel te snel. Natuurlijk zijn er veel dingen niet zo leuk op de middelbare school, maar aan de andere kant vind ik het er ook gezellig, en ik vind die dagelijkse routine eigenlijk wel prettig. Maar ergens ben ik toch wel toe aan verandering. Net als de rest van mijn klas eigenlijk, want de gesprekken gaan continu over studies en open dagen. Maar wie zegt dat ik naar de universiteit wil? Er zijn nog een hoop andere opties die ik kan overwegen.

Studeren in het buitenland
Aangezien ik tweetalig VWO doe, is dit niet zo'n vreemde optie. Het lijkt mij echt supervet om een paar jaar hier weg te gaan en in het buitenland een studie te volgen, in het Engels natuurlijk. Ver weg van mijn veilige leven, nieuwe mensen leren kennen... Toch denk ik niet dat dit iets voor mij is. Het is heel veel geregel en natuurlijk hartstikke duur. Daarnaast zijn er heel veel eisen, en wat nou als de studie toch tegenvalt? Ik kan over een paar jaar ook nog naar het buitenland. En misschien blijf ik daar dan wel wonen! Ik overweeg wel om, als ik ga studeren natuurlijk, een semester in het buitenland te doen.

Full-time bij de Albert Heijn werken
Ik zal bekend staan als dat vrolijke meisje van de brood-, kaas- en vleeswarenafdeling. Ik zal perfect voor mijn afdelingen zorgen en heel klantvriendelijk zijn. Klanten komen speciaal naar de Albert Heijn voor mij, omdat ik zulk goed advies kan geven. Ik weet namelijk alles over vleeswaren, kaas en het brood dat daar het best bijpast. No thanks. Ik vind mijn baantje best leuk, maar er full-time gaan werken? 40 uur per week doorbrengen in een supermarkt? Ik denk toch dat ik mijn talenten wel iets beter kan benutten.

Naar het HBO gaan
Vriendinnen van mij overwegen om een opleiding te volgen op het HBO, in plaats van op de universiteit, simpelweg omdat die studies ze meer aanspreken. Dit is logisch: of de opleiding bij je past, je aanspreekt en aansluit op wat je later wil gaan doen is het allerbelangrijkst. Toch denk ik dat het WO beter bij mij past. Ik kan goed zelfstandig werken, en het HBO is toch vooral veel colleges en minder zelfstudie. Ik zei net dat ik dagelijkse routine prettig vond, maar echt leuk? Nee, ik ben toch iemand die liever zelfstandig werkt. Bovendien zijn de studies die mij het meeste aanspreken, universitaire studies.

Eén van de bestemmingen als ik op wereldreis zou gaan: China. Zo mooi! Bron

Op wereldreis gaan
Ergens zou ik dit het liefste willen. Een half jaar werken en sparen, een half jaar op wereldreis. In m'n eentje de mooiste plekken ter wereld ontdekken, kennismaken met heel veel nieuwe culturen en heel veel nieuwe ervaringen opdoen... Toch weet ik dat ik niet niet ga doen. Dit zou betekenen dat ik ook de komende anderhalf jaar al veel moet gaan werken. Ik spaar nu al heel mijn loon (de helft voor 'later', de helft voor grote uitgaven) maar dan zou alles naar mijn wereldreis moeten gaan. Het is misschien een slap excuus, maar studeren wordt nou eenmaal steeds duurder. En zó ongelofelijk verschrikkelijk graag wil ik het nou ook weer niet, zeker omdat ik dan pas 18 ben.

Iets met communicatie of taal studeren
Ik heb verschillende opties overwogen, maar ik denk dat de eerste en laatste optie toch de beste is. Studeren dus. Ik ben er al sinds vorig jaar uit dat ik de richting van taal en/of communicatie op wil. Op dit moment neig ik het meest naar communicatiewetenschap, maar ik wil zeker ook nog ander studies met communicatie onderzoeken. Of misschien wordt het toch een meer taalgerichte studie. Ik ben in elk geval blij dat ik nu weet welke richting ik op wil, want dat wist ik een jaar geleden nog niet. 

De conclusie is denk ik wel duidelijk: mijn voorkeur gaat uit naar studeren. Ik weet nog niet wat of waar, maar ik heb nog  ruim een jaar om dat te beslissen. Bovendien moet ik me niet nu al te veel zorgen gaan maken over mijn toekomst. (dit zeg ik nu wel heel overtuigend, maar ik vind dat heel lastig!) Ik ga gewoon lekker open dagen bezoeken, en me goed oriënteren. Oh, en eerst maar even mijn VWO-diploma halen natuurlijk!

Wat wil/ga jij doen na je school/studie? Of als je daar al mee klaar bent, wat is je toekomstdroom?