Pagina's

Over productiviteit (deel 1)

Als je al een lijstje met goede voornemens hebt gemaakt, staat er vast iets in de trant van productiever zijn, niet meer uitstellen of me aan mijn planningen houden op. Ik denk dat goed en geconcentreerd werken  iets is wat niet veel mensen lukt, maar wél iets wat iedereen heel graag zou willen kunnen. In mijn geval is het zo dat ik het wel kan, maar gewoon niet doe. Daarom staat productiever worden ook op mijn lijstje. Maar productiever aan school werken lukt niet van de ene op de andere dag. Daarom deed ik wat research naar productiviteit. Vandaag begin ik met de basis, naar aanleiding van onderstaand filmpje!


Ik snap niet zo goed wat dit filmpje met wetenschap te maken heeft, maar dat terzijde. Natuurlijk is dit echt de absolute basis, vooral handig als je echt niet weet hoe je het aan moet pakken. Maar ook voor mij was het een handig filmpje! Ik heb er in elk geval een aantal nuttige dingen uitgehaald.

De meest 'schokkende' ontdekking door dit filmpje was toch wel dat je om productief te zijn echt discipline nodig hebt. Ik dacht altijd dat ik het gewoon op willpower deed, omdat ik echt graag goede cijfers wil halen. Maar toen ik er beter over nadacht, zou ik het zonder discipline echt niet kunnen. Toen ik in de derde in één dag 80 pagina's (die ik slechts één keertje had doorgelezen) geschiedenis moest leren, heb ik het opgesplitst in vier blokken van 45 minuten. En eigenlijk kende ik de stof beter dan de stof van de toets ervoor, toen ik drie weken van tevoren begon met samenvatten maar door al die afleiding kwam ik alsnog in tijdnood. 

Dat je niet de hele dag achter elkaar moest leren wist ik al, maar anderhalf uur achter elkaar is nog erg lang. Met drie kwartier had ik al moeite! Een ander tijdschema dat goed zou moeten zijn voor je productiviteit, is de pomodorotechniek. Volgens deze methode werk je 25 minuten geconcentreerd aan een taak, gevolgd door een korte pauze van ongeveer vijf minuten. Na vier pomodoro's neem je een langere pauze van 20-30 minuten. Voor mij is dit nog niet vol te houden: ik zou maximaal één blok per dagdeel kunnen doen. Maar 5 uur geconcentreerd leren is in elk geval al een stuk beter dan de hele dag met je boek voor je neus en je laptop met je favoriete blogs op het scherm ernaast!

Een lijstje maken met wat je in een bepaalde periode doet vond ik ook een hele goede. Misschien zie je daardoor wel wat je fout doet! Ik heb altijd de neiging om te veel verschillende dingen in een korte periode te doen. Met als gevolg dat ik niks afmaak (en dat blijft me dus achtervolgen, zoals het filmpje zegt). Opschrijven wat ik doe ga ik dus de komende toetsweek zeker doen!

Ik had nog wel uren door kunnen gaan (jullie kennen me inmiddels wel denk ik) maar ik denk dat ik de rest beter voor een volgend artikel kan gebruiken! Ik hoop dat jullie het filmpje nuttig vonden. Ik ben wel benieuwd: wat is jouw ultieme tip of methode om productiever te worden? Misschien gebruik ik hem in de volgende blogpost!