Pagina's

Browniekoekjes van Martha Stewart

Het was al veel te lang geleden sinds ik voor het laatst iets had gebakken. De laatste keer dat ik simpele cupcakes en marmercake had gemaakt was al weer een paar weken geleden, en mijn laatste serieuze project was de (bijna oneetbare) taart die ik voor CKV moest maken. Hoog tijd om mijn schort weer eens om te binden en iets lekkers te maken!

Deze keer koos ik voor browniekoekjes. Ik wilde eerst iets vergelijkbaars maken met een ander recept, maar dat recept leek me achteraf toch niet zo handig. Daarom probeerde ik een recept uit van de legendarische Martha Stewart. Ik had eerlijk gezegd nog nooit eerder een recept van haar uitgeprobeerd, dus het werd hoog tijd! Ik had eigenlijk geen idee hoe ze zouden smaken, maar ze lijken zowel qua structuur als qua smaak echt op brownies! Wel iets harder, maar niet zo kruimelig als de korst van browniemixbrownies. Gewoon heerlijke, chewy browniekoekjes dus! 

Dit recept voor browniekoekjes is niet moeilijk en je kunt er veel koekjes van maken. Ik had maar 280 gram chocola (300 gram en natuurlijk een stukje opgegeten) dus ik heb van alle ingrediënten wat minder genomen. We hadden sowieso alleen maar middelgrote eieren, dus dat kwam wel goed uit. Ik heb voor deze blogpost gewoon de orignele hoeveelheden gebruikt en die omgerekend naar Nederlandse maten. Klik hier voor het originele recept.

Wat heb je nodig?

  • 340 gram pure chocolade, in stukjes
  • 63 gram bloem
  • een snufje bakpoeder (ik doe er altijd een beetje meer in dan nodig voor de luchtigheid)
  • een snufje zout
  • 112 gram ongezouten boter, op kamertemperatuur
  • 100 gram kristalsuiker
  • 110 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 3 grote eieren
  • een theelepel vanille-extract


Hoe maak je het?

  1. Smelt de chocolade (au bain-marie of in de magnetron) en verwarm de oven voor op 177 graden. Onder het smelten kun je alvast de ingrediënten afwegen en klaarzetten, maar de chocolade moet ook nog even afkoelen na het smelten.
  2. Zeef bloem in een kleine kom en voeg er bakpoeder en zout aan toe (ik heb het later in één keer bij de rest gezeefd, ging ook prima).
  3. Mix in een andere kom de suikers (zeef de basterdsuiker eerst) en boter tot een geheel. 
  4. Voeg de vanille en de eieren toe en mix het goed door. 
  5. Voeg om de beurt gesmolten chocolade en bloem toe. Mix niet te lang, gewoon tot het net door elkaar zit. 
  6. Maak met twee lepels bolletjes van het deeg en leg ze op de bakplaat, een stuk uit elkaar. Ze zullen flink rijzen! Het maakt niet uit dat de bolletjes lelijk zijn (het leken net drolletjes toen ik ze op de bakplaat legde), want de koekjes komen aardig mooi de oven uit. Waarschijnlijk heb je aan één bakplaat niet genoeg. Ik heb de oven op hetelucht gezet, de temperatuur iets verlaagd en er twee bakplaten ingedaan, maar je kunt ook de helft van het deeg in de koelkast laten staan. Mix het dan nog even door voordat je de tweede lading gaat maken.
  7. Bak de koekjes in de oven voor ongeveer 15 minuten. Check met een cocktailprikker of de koekjes gaar zijn alvorens je ze uit de oven haalt.
  8. Laat de koekjes afkoelen op een rooster.
  9. Stuur een foto naar mij op Twitter (@lisaxloves) of Instagram (@liesaagee) van het resultaat, want dat vind ik leuk. :) 
  10. Eet smakelijk! Net als brownies word je er wel een beetje misselijk van, maar ze zijn wel erg lekker.


En dat was het recept, best simpel toch? Een voordeel aan deze koekjes is dat je niet hoeft te kneden, want daar ben ik altijd superslecht in. En mijn deeg valt altijd snel uit elkaar. Deze koekjes zijn ook leuk als traktatie of om mee te nemen naar bijvoorbeeld een high tea. Veel makkelijker dan brownies, omdat je niets hoeft te snijden en deze koekjes ook iets minder kruimelen. Ik zou sowieso echt vaker koekjes moeten bakken, want je kunt er eindeloos mee variëren!