Challenge: regelmatiger slapen


Als je me op Twitter volgt, weet je vast wel dat ik een verrot slaapritme heb. Ongeveer vijf keer per week stuur ik na twaalven nog een 'welterusten'-Tweet. Nu heb ik niet heel veel slaap nodig, zeven uur per nacht is voldoende voor mij, maar ik maak het toch wel erg bont.

Ik kan mij namelijk 's avonds het beste concentreren. Het lukt mij gemiddeld één keer per week om 's middags of 's avonds huiswerk te maken en vóór 22:00 uur klaar te zijn. De andere dagen kan ik vanaf dat tijdstip  pas goed en efficiënt werken. Meestal wil ik daar gebruik van maken, en dat gaat dus ten koste van mijn slaap. Om een uur of twaalf moet ik mezelf dwingen om te stoppen. Een kwartiertje later lig ik in mijn bed, maar slapen... ho maar! Meestal lig ik nog anderhalf uur wakker. 

Qua moeheid valt het doordeweeks nog wel mee, maar vrijdagmiddag kan ik niet meer functioneren. Meestal slaap ik dan het vroegst van de hele week. Zaterdag ben ik te moe om uit te gaan en dan is er natuurlijk ook nog mijn baantje... Sinds vorige week werk ik echt officieel: dinsdag twee uur, woensdag vier uur en zaterdag zes uur. Met mijn huidige slaapritme ga ik dat natuurlijk nóóit volhouden. 

Nog even terug naar mijn goede voornemens. Daarin stond dat ik mijn slaapritme op orde wilde krijgen, omdat ik te lang uitsliep. Uitslapen lukt al sinds april niet meer, maar in plaats daarvan slaap ik veel te laat. Ik heb nog zeven weken om daar verandering in te brengen. Dat gaat dus waarschijnlijk niet lukken (of er moet een wonder gebeuren, zoals bij het uitslapen), maar ik kan wel vast een stap in de goede richting zetten. Ik wil dus klein beginnen: 23:00 uur stoppen met huiswerk, dan een half uurtje afleiding zoeken (zodat ik hopelijk ook sneller in slaap val) en zorgen dat ik kwart voor twaalf in bed lig. Zo kan ik zeven uur per nacht slapen en heb ik vrijdag hopelijk ook genoeg aan 8 uur slaap (van 00:30 tot 08:30 uur)! 

Ik hoop echt dat het me gaat lukken! Over acht weken, als het tijd is voor de jaarlijkse terugblik, zal ik jullie laten weten hoe het dan gaat. Hoe lang slaap jij? En van hoe laat tot hoe laat? Is dat genoeg voor jou, of zou je eigenlijk wat langer willen/moeten slapen? Ik ben wel benieuwd!